22.5.2021 klo 17:58
Uutinen

Vain toimiva kivijalka pitää keskustan elävänä

Julkaistu sanomalehti Kalevassa 20.5.2021

Rotuaari on kaunis ja esteetön kulkea. Uudistettu Mannerheimin puisto odottaa kivoja tapahtumia. Kivisydämessä riittää tilaa pysäköidä, ja sieltä on kätevää nousta kuivin jaloin hissillä katutasoon. Oulun uutta pyöräbaanaa huristellessa tai kanoottireiteillä meloessa nauttii upeista maisemista.

Oulun keskustalla on kaikki edellytykset olla pohjoisen pääkaupunkimme sykkivä sydän.

Elävän kaupunkikeskustan perusta ja kivijalka on kuitenkin ”kivijalka” – eli kaikki ne vaatekaupat, kukkakaupat, kampaamot, ravintolat ja baarit, lelukaupat, kirjakaupat jne., jotka tarjoavat kulkijoille palveluja. Jos näitä keskustan yrityksiä ei olisi, kuka keskustaan haluaisi mennä? Keskusta kuolisi.

Olemme Oulun Yrittäjissä huolissamme siitä, miten Oulun keskustaa jatkossa kehitetään. Kalevassa 26.4. olleen ”Autoilua suitsitaan” jutun mukaan kävelyn ja joukkoliikenteen osuutta keskustassa kasvatetaan autoilun kustannuksella. Jutun mukaan autoliikennettä pyritään jopa ohjaamaan keskustan ohi.

Miten käy silloin kivijalan ja samalla koko keskustan?

Keskustaan pitää päästä helposti

Keskustaan pitää päästä helposti kaikilla välineillä. Kivisydämen lisäksi keskustassa pitää olla myös reilusti kadunvarsipaikkoja nopeaan asioimiseen. Me ihmiset olemme mukavuudenhaluisia.

Entinen kuntosaliyrittäjä kertoi, että kun katu salin edustalla oli remontissa eikä parkkipaikkoja ollut, asiakkaat eivät tulleet remontin aikana kuntoilemaan. Tässä sentään olivat kyseessä ihmiset, jotka ovat tottuneet liikkumaan.

Hammaslääkäriyrittäjä, jolla on toimipiste sekä Rotuaarilla että lähiössä, kertoi, että monet asiakkaista asioivat mieluummin lähiössä, koska kadunvarsiparkkia on keskustasta hankala löytää. Ravintolayritys menetti aamiaisasiakkaansa, kun kadunvarsipaikat poistettiin.

Jos keskustaan ajaminen koetaan hankalaksi tai kalliiksi – vrt. kauppakeskukset maksuttomine parkkeineen – ihmiset menevät muualle. Keskusta hiljenee. Ja kuka meistä lähtee shoppailemaan polkupyörällä tai linja-autolla?

Kysytään yrittäjiltä – kaikki hyötyvät

Myös Helsingissä mietitään samaa asiaa: ”Helsingin ydinkeskusta kuihtuu yksityisautoilun hillitsemisen takia, sanovat yrittäjät: ’Ei monen tonnin laukkua tulla ostamaan metrolla’” (Helsingin Sanomat 16.5.2021).

Jutussa Helsingin kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri kiteyttää yrittäjien ajatukset: ”Kyllä autolla saavutettavuus on todella yhteinen huoli. Monille yrityksille ei ole väliä, tuleeko asiakas pyörällä, julkisilla vai millä. Mutta joillekin se on todella tärkeää.”

Oulun kauppakamarin johtaja Maria Juurikka vauhditti keskustan kehittämistä kannanotollaan Kalevassa 12.5.2021: ”Kaupungissa pitää olla kauppaa, taidetta ja tiedettä.”

Oulun kaupungin suunnittelevat viranhaltijat: kysykää keskustan yrittäjiltä, miten keskustan kehittämissuunnitelmat ja liikennejärjestelyt vaikuttavat yritysten liiketoimintaan.

Oulun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmassa SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) on Kalevan jutun (26.4.) mukaan jäänyt kokonaan ottamatta huomioon yritysnäkökulma. Elävää keskustaa ei ole ilman toimivia yrityksiä.

Oulun Yrittäjät

Risto Huovinen, pj

Raija Tuominen, tiedottaja

Sari-Helena Forsman, hallituksen jäsen, Rotuaarin yrittäjä