15.4.2021 klo 17:22

Porvoon Yrittäjien kannanotto julkisista hankinnoista

Porvoon hankintapolitiikka on kuntapäättäjien käsissä. Porvoon päättäjien kannattaa ehdottomasti valjastaa julkiset hankinnat kehittämään yrittäjyyttä, työllisyyttä ja innovaatioita.

Hankinnoilla voi auttaa tai haitata Porvoossa toimivien yritysten toimintaa

Julkisissa hankinnoissa liikkuu valtakunnallisesti joka vuosi 35 miljardia euroa. Porvoon hankintapolitiikka on kuntapäättäjien käsissä. Tämä kannattaa muistaa kuntavaaleissa.

Porvoon Yrittäjät ry:n mielestä hankintojen kehittäminen on jatkuvaa vuoropuhelua hankkijan ja tarjoavan yrittäjän välillä. Kunnan kannattaa keskittyä vuoropuheluun, jotta saa enemmän hyviä tarjouksia.

Suurin este pienten ja keskisuurten yritysten kilpailutuksiin osallistumiselle on hankinnan liian suuri koko. Hankintalaki tosin puolustaa pk-yrityksiä: laki ohjaa jakamaan hankinnat osiin. Lisäksi Euroopan unionin kynnysarvot ylittävistä hankinnoista säädetään, että pitää erikseen perustella, miksi hankintaa ei ole jaettu osiin, jos niin ei ole jostain syystä tehty.

Tulevien valtuutettujen kannattaa omaksua hankintalain tärkeät pykälät ja toimia päättäjinä niin, että markkina toimii ja kotimaiset yrittäjät menestyvät.

Vaikka kilpailutuksissa ei voi suosia paikallista tai kunnan alueen yritystä, kilpailutuksiin voi sisällyttää monenlaisia vaatimuksia. Niiden pitää pääsääntöisesti liittyä hankittavaan palveluun tai tuotteeseen. Esimerkiksi kun tilataan koulun keittiöön kasviksia tai lihaa, vaatimukseksi voi asettaa pienet hiilidioksidipäästöt tai suosia luonnonmukaisesti tuotettuja elintarvikkeita. Hankinta kannattaa myös jakaa osiin esimerkiksi elintarvikkeittain. Näin monella pienyrittäjällä on mahdollisuus osallistua kilpailutukseen.

Pienhankinnat ovat tärkeitä tulonlähteitä erityisesti pienille ja uusille yrityksille. Sähköisissä kilpailutusjärjestelmissä on ilmoitettava pienhankinnoista.

Porvoon Yrittäjät ry

hallitus