Etsi

Johtaminen

Järvenpään Citymarketista kasvoi ilmiö, jonka perässä matkustetaan Oulusta asti: "Ainakin viisi ihmistä on vaihtanut asuinpaikkaa kaupan takia"

Markku Hautalan johtama Järvenpään Citymarket houkuttelee asiakkaita Suomen laadukkaimpiin kuuluvalla sushilla, euron kahvilla ja gourmet-ravintolalla.

Markku Hautala marssii pitkin Järvenpään Citymarketin käytäviä ja puhuu lähes taukoamatta. Hän on selvästi ylpeä aikaansaannoksistaan. Syystäkin, sillä toista samanlaista markettia ei Suomesta löydy.

– 26 ihmistä on sanonut muuttavansa Järvenpäähän meidän kaupan takia. Viisi on todistetusti muuttanut. En ole ikinä kuullut tällaista puhetta, vaikka olen koko ikäni ollut kaupan alalla.

Hautala on kolmannen polven kauppias. Järvenpäässä hän aloitti vuonna 2007 mutta sitä ennen hän oli toiminut alalla jo yli 10 vuotta.

– Olin aikanaan Helsingissä viisi vuotta pienessä kaupassa. Sen jälkeen siirryin Helsingin keskustan Scandicin alakertaan ja epäonnistuin. Menetin kaikki rahani.

Konkurssin jälkeen suunta on ollut ylöspäin. Porvoossa kauppiaana toimiessaan hän tuplasi kauppansa myynnin edellisen kauppiaan ajoista. Sen jälkeen tuli tarjous tulla Järvenpäähän.

– Ensimmäiset 9 vuotta olivat varman päälle pelaamista, että pystymme maksamaan kaikki laskut.

Viime vuonna tuli hetki, jolloin Hautalan piti miettiä ottaako vastaan uuden 10-vuotiskauden. 

– Oli aika pysähtyä ja miettiä, onko intohimoa jatkaa. Tein päätöksen että rakastan tätä työtä ja asiakkaita. Samalla tein päätöksen, etten anna pelolle valtaa määrätä päätöksistäni.

Pelkkiä onnistumisia

Hautala alkoi kokeilla. Hän loi marketin sisään sushimyymälän. Se onnistui. Sen jälkeen hedelmämehupisteen, jossa asiakkaat voivat itse puristaa tuoremehun. Sekin onnistui. Niin myös juomaosasto, josta Hautala on tehnyt "miesten karkkikaupan".

Viimeisin aluevaltaus on gourmet-tasoinen ruokaravintola Sesonki, jota Hautala pyörittää yhdessä Suomen eliittikokkeihin lukeutuvan Matti Jämsenin kanssa.

– Onnistumiset alkoivat ruokkia tekemistä.

Hautala ei usko onneen. Hän on on ollut aina kova oppimaan uutta. Työhuoneessa on kymmeniä bisneskirjoja, joista mies on ammentanut oppia. Häneltä on pyydetty itseltään jo kahta kirjaa, mutta mies ei ole vielä suostunut.

– Olen perehtynyt siihen, miten vähittäiskauppa oikeasti toimii. Tiedän melko paljon siitä.

Opit on tunnustettu. Viime vuonna Kesko valitsi Hautalan marketin vuoden Citymarketiksi. 

– Cheekin sanoin kuka muu muka? Kyllä me tää osataan, annetaan vaan mennä ja nostetaan rimaa, mies sanailee.

Tavoitteet ovat korkeammalla. Hautala haluaa, että hänen luomuksensa noteerataan Euroopan 10 mielenkiintoisemman kaupan joukkoon.

– Kiitos Matti Jämsenin, se on mahdollista. Matin kanssa teemme "grocerantia", kaupan ja ravintolan yhdistelmän.

Sisäänvetoa sushilla

Hautala on onnistunut koukuttamaan asiakkaansa muulla kuin perinteisillä ruokaostoksilla. Sushi on sisäänvetotuote numero yksi. 

Kuulostaa uskomattomalta, mutta Hautala myy eniten sushia Euroopassa. Ostajat tulevat enimmäkseen pääkaupunkiseudulta, mutta kaukaisin on matkustanut Oulusta.

– Hän halusi tulla päivää ennen matkalle lähtöään tänne. Olemme myös vieneet sushia Imatralle asti ja Turusta on tultu käymään.

Kauppiaan alkuperäinen tavoite oli myydä sushia 300 kiloa viikossa. Tällä viikolla sitä myydään noin 1300 kiloa. Se tarkoittaa 37 000 sushipalaa.

Kuten niin monesti muidenkin ideoiden kohdalla, myös Hautalan sushi-ideaa haukuttiin hulluksi. Eihän sellainen voisi toimia Järvenpäässä.

– Tämän parempaa sushia ei Suomessa pysty tekemään. Jos joku tekee parempaa, sen täytyy olla todella hyvää.

Eikä laatu tässä tapauksessa ole hinnalla pilattu. Kilohinta on 19,90 euroa eli selvästi vähemmän kuin sushiravintoloissa keskimäärin.

– Meillä 50 kappaleen jättilajitelma maksaa 35 euroa, muualla se voi maksaa jopa yli 100 euroa. Siitä huolimatta tämä on kannattavaa liiketoimintaa. Olimme kannattavia jo 500 kilon kohdalla.

Uusi sushiriisi saapuu myyntiin elokuussa. Silloin Hautalan on pakko hieman nostaa hintoja, sillä kyseinen riisi maksaa selvästi nykyistä enemmän. Sushikeittiön oheen on rakennettu riisivarasto, jossa voi säilyttää 17 000 kiloa riisiä optimaalisissa olosuhteissa.

Euron kahvi

Järvenpään Citymarketin ulko-ovista astuu päivittäin lukuisia lounasasiakkaita, jotka eivät astu jalallakaan varsinaisen ruokakaupan puolelle. Delissä paistetaan pitsoja italiasta tilatussa pitsauunissa alle 9 euron hintaan. Päälle voi juoda euron kahvin rajattomilla santsikerroilla tai nauttia euron pehmisjäätelöstä.

Tässä piilee Hautalan menestyksen salaisuus.

– Me emme halua olla pitsaravintola vaan koukuttaa ihmiset paikalle, mies selventää.

Matti Jämsenin kanssa avattu ravintola Sesonki tarjoaa gourmet-tason lounaan 9 eurolla. Sunnuntain brunssin aikana ravintolaan ei useimmiten ole asiaa ilman pöytävarausta.

Hinnat ovat edullisia, koska ravintolan ei tarvitse pitää omaa varastoa, ruoka-aineet tulevat saman katon alla toimivasta marketista ja markkinointikin hoidetaan yhteisponnistuksin Citymarketin kanssa.

Parhaillaan Hautala johtaa Citymarkettiaan isojen remonttitöiden keskellä. Marketin pohjakerroksen parkkihalli uusitaan täysin. Se olli päässyt varsin huonoon kuntoon. Syksyksi valmistuu ravintolakabinetti yritysten kokoustilaksi. Kahvilan kulmaan rakentuu catering-palveluita ja kokkikouluja tarjoava koekeittiö. Lisäksi työn alla on yllätys, jota Hautala ei vielä paljasta.

– Me tykätään olla ainoa. Siellä on kiva olla. Eikä ensimmäisellä kerralla kaiken tarvitse mennä oikein. Riittää kun menee tarpeeksi oikein, sitten korjataan jos on tarve. Tärkeintä on, ettei mene liikaa vinoon.

Teksti ja kuvat: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi