Etsi

Digi

Harri perusti verkkokaupan jo vuonna 1996: "Opin konkreettisesti, mitä etua on olla ensimmäinen"

Harri Koski on digitalisoinut yritystoiminnassaan lähes kaiken mahdollisen, paitsi asiakaspalvelun. – Nyt siihen on aikaa panostaa kunnolla, hän sanoo.

– Olemme automatisoineet lähes kaiken mitä voi, yrittäjä Harri Koski sanoo.

Miestä on helppo uskoa, kun kuuntelee hetken hänen tarinaansa Mad Professor Amplificationinin liiketoiminnasta. Yritys myy valmistuttamiaan kitaravahvistimia ja pedaaleja. Vientiä on tällä hetkellä noin 50 maahan. 

Koski on itsekin entinen muusikko ja tuntee alansa läpikotaisin. Sen lisäksi hän on armoitettu digitalisaation puolestapuhuja. Ensimmäinen verkkokaupan Koski laittoi pystyyn jo 90-luvulla Custom Sounds -yritykselleen.

– Silloin opin konkreettisesti, mitä etua saa kun on ajoissa. Tilasin Amerikasta kitarapedaaleja, pakkasin ne Suomessa ja lähetin takaisin Amerikkaan, koska kenelläkään muulla ei ollut siihen aikaan verkkokauppaa, monella ei ollut edes verkkosivuja.

Sivuprojektina Koski myi Mad Professor -tuotteita. Hiljalleen myynti kasvoi Custom Soundsia isommaksi liiketoiminnaksi.

"Robotti ei väsy eikä valita"

Kosken yrityksessä on automatisoitu muun muassa varaston- ja asiakkuudenhallinta. Asiakkaan tekemä tilaus siirtyy suoraan laskutusohjelmaan.

– Vain rahti lasketaan manuaalisesti, koska se vaihtelee niin paljon eri alueiden mukaan.

Kaikki sähköpostiliikenne asiakkaalle on niin ikään automatisoitu. Tilauksen jälkeen asiakkaalle lähtee automaattinen kiitosviesti, jonka mukana on 10 prosentin alennuskuponki. Näin yritys pyrkii koukuttamaan asiakkaan tilaamaan uudelleen.

– Jos huomamme, että asiakas käy kaupassa ja luo ostoskorin, mutta ei osta, järjestelmä lähettää hänelle viestin, jossa houkutellaan tekemään tilaus loppuun.

Järjestelmä huomaa myös, jos asiakas on käynyt klikkaamassa useampaan kertaan jotakin tuotetta. Tämän jälkeen asiakkaalle lähtee viesti, jossa kerrotaan että kyseistä tuotetta on juuri nyt varastossa.

Jos asiakkaasta ei ole kuulunut mitään 120 päivään, yritykseltä lähtee niin ikään automaattinen viesti.

– Kerromme että kaipaamme sinua ja annamme alennuskoodin, jolla asiakas houkutellaan takaisin. Robotti on loistava asiakaspalvelija, se ei väsy eikä valita, Koski kehuu.

Automatisoinnin ansiosta Koskelle jää aikaa palvella asiakkaita nopeasti ja henkilökohtaisesti.

– Moni asiakas kiittelee, että vastaamme niin nopeasti ja perusteellisesti heidän ongelmiinsa. Automaation kannattaa antaa tehdä bulkkityö, minkä jälkeen voi keskittyä hyvään henkilökohtaiseen asiakaspalveluun.

Jatkuvaa seurantaa ja testaamista

Kosken mukaan järjestelmän parhaita ominaisuuksia on seuranta.

– Joka päivä tulee seurantaraportti, miten mikäkin ominaisuus toimii. Jos joku asiakas kirjautuu pois postituslistaltamme, muutamme toimintaamme ja kokeilemme jotain muuta tapaa. Jos näemme, että jokin viesti toimii, lisäämme sen käyttöä. Lähetämme koko ajan erityyppisiä posteja asiakkaalle ja hiomme toimintaamme kokemusten perusteella.

Koski huomauttaa, että järjestelmiä ei ole otettu käyttöön vain, koska pitäisi.

–Digitaalisaatio ei kannata vain digitalisoinnin takia, vaan sen pitää tuoda jotain ekstraa kuten lisämyyntiä tai ajansäästöä.

Tähän mennessä Kosken yritys on investoinut alustoihin "joitakin kymmeniä tuhansia" euroja. Business Finlandin tuella yritys sai tukea työntekijän palkkaamiseen. Kyseinen työntekijä oli merkittävänä apuna esimerkiksi verkkokaupan toteuttamisessa.

Koski kiittelee myös digitaalista taloushallintoa ja kirjanpitoa.

– Nykyisin voin pyörittää koko yritystä mistä tahansa vain älypuhelimella. Toimisto kulkee aina mukana. Aiemmin keräsimme lappuja ja laitoimme ne kirjekuoressa kirjanpitäjälle. Silloin tiesimme, missä firman kanssa mentiin kolme kuukautta sitten. Nykyisin kun kirjanpito on digitaalista, tiedämme missä firma menee kolmen kuukauden kuluttua.

Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi