27.11.2019 klo 05:42
Uutinen

Kuuntele somemarkkinoinnin gurun konkreettiset vinkit Facebook-markkinointiin: Yrittäjän Podcastin vieraana Sani Leino

Sani Leino muistuttaa, että nykyisin jokainen yritys on oma mediayhtiö. – Kerro tarinoita, älä luo sisältöä vaan dokumentoi mitä yrityksessä tehdään.

Yrittäjän Podcastin uusimman jakson vieraaksi saapuu digimarkkinoinnin ammattilainen Sani Leino. Leino tarjoaa digimarkkinoinnin valmennuksia, koulutuksia ja esiintymisiä yrityksensä Social Companyn kautta.

– Nykyisin 80 prosenttia ajastani on erilaisten yritysten valmennuksia. Yleensä aiheena on sosiaalinen media.

Leinon mukaan yhä useampi suomalaisyritys on hyvin perillä sosiaalisen median markkinoinnista, mutta joukossa on myös niitä, jotka eivät ymmärrä somemarkkinoinnin tärkeyttä.

– On edelleen yrityksiä, joiden työntekijöillä on somekielto työaikana. Somea pidetään näissä yrityksissä työn välttelynä. Emme ole vielä täysin ymmärtäneet, mitä tarkoittaa siirtyminen avoimen viestimisen maailmaan.

Leino pitää Facebookin suurimpana hyötynä mahdollisuutta kohdentaa viestin hyvin tarkasti haluamalleen joukolle sekä ryhmiä, joista tavoittaa tehokkaasti esimerkiksi oman ammatin edustajat.

– Lisäksi Facebook-mainonta on edelleen varsin edullista verrattuna esimerkiksi lehtimainontaan.

Samaan aikaan orgaaninen (ilmainen) näkyvyys Facebookissa on vähentynyt. Leinon mukaan yrittäjän pitää aina ensin miettiä, missä yrityksen asiakkaat ovat ja mitä heille halutaan sanoa.

– Tämä puolestaan määrittelee kanavat. Voi olla, että yrityksen ei kannata ottaa Facebookia ensisijaiseksi markkinointikanavaksi.

– Pitää pyrkiä välttämään sitä, että ihminen keskeytetään häiritsevällä ”osta nyt” -mainonnalla. Ihmiset haluavat kuulla aitoja tarinoita eivätkä kiillotettuja mainoslauseita.

Leino kannustaa tuomaan esille yrityksen taustatarinoita.

– On mietittävä, millaisesta viestistä on todellista hyötyä vastaanottajalle. Tähän kysymykseen vain yritys itse tietää vastauksen.

Kuuntele lisää konkreettisia vinkkejä Yrittäjä Podcastin uusimmasta jaksosta Supla-palvelussa. Yrittäjän Podcast on myös Spotifyssa. Jaksoihin voit tutustua tarkemmin myös täällä.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi