Etsi

Emergency banner

Korona

Näin korona vaikuttaa yrityskauppoihin – Ylläksellä myynnissä olevan ravintolan hintaa ei aiota laskea: "Ei ole mikään kiire"

Ylläksen ravintolayrittäjä ei pidä kiirettä yrityksen myymisen kanssa. Yrityspörssin tietojen mukaan ravintola-alan yritysten myynti-ilmoitukset ovat vähentyneet.

Viidentoista vuoden ajan Ylläksen Äkäslompolossa toiminut Ylläksen Eväskori-ravintola on laitettiin myyntiin viime vuonna. Aluksi eri sijainnissa toiminut pitseria on kasvanut karaokepubiksi ja huoneistohotelliksi.

– Työntäyteisiä vuosia tässä on ollut. Nopeasti aika on mennyt, Taina Mäihäniemi-Luukinen kertoo. Hän omistaa yrityksen yhdessä puolisonsa Esa Luukisen kanssa.

Päätös yrityksen myymisestä on kehittynyt vuosien mittaan vähitellen.

– Allergiani on alkanut pahentua. Saan pahoja oireita pitsajauhon pölystä, jota keittiössä on paljon. Viime vuoden toukokuussa aloimme puuhata myyntiä, Mäihäniemi-Luukinen sanoo.

Esa Luukinen kärsii pahoista olkapäävaivoista ja keittiössä hääriminen alkaa ottaa koville.

– Olen vääntänyt elämäni aikana puolitoista miljoonaa pitsaa. Siinä olkapäät ovat menneet. Se on aika rajua hommaa pidemmän päälle. Yksinkertaisesti kunto ei enää kestä. Terveys edellä pitää mennä, piakkoin 60 vuotta täyttävä yrittäjä kertoo.

Kaksi potentiaalista ostajaehdokasta

Ajatus kannattavan yrityksen myymisestä ei ollut aluksi helppo, eikä se ole sitä  vieläkään.

– Monta vuotta olemme tehneet sen eteen töitä, että on saatu hyvä maine ja asiakkaita. Onhan se oma juttunsa luopua tästä, jos yritys menee kaupaksi.

Työmäärää Mäihäniemi-Luukinen kuvailee "älyttömäksi". 

– Toisaalta onhan tässä pitkät lomatkin, kun 3-4 kuukautta pidämme vuodessa paikan kiinni. Silloin kun olemme töissä, tunteja ei lasketa.

Pariskunnalla on ollut sesonkiaikoina apuna kahdeksan työntekijää.

Eväskorin myynnillä ei ole kiire, sillä mitään "pakkoa" ostajan löytymiselle ei ole.

– Kiinnostusta on ollut, mutta kun hinta ei ole halpa, se rajoittaa.

Hintaan vaikuttaa etenkin se, että yrityksellä on oma kiinteistö. Tilaa on vajaat 600 neliötä. Hinta nousee yli miljoonaan euroon.

– Hintaa emme ole laskeneet, eikä lasketa, yrittäjä summaa.

Esa Luukisen mukaan yrityksellä on tällä hetkellä kaksi varteenotettavaa ostajakandidaattia.

– Ihan yksityishenkilöitä, ravintola-alan ihmisiä. Välttämättä isot ostajat eivät edes kiinnosta. Haluaisin, että uudet omistajat ovat itse paikalla täällä. Tämä Lapin perukka on sellainen maailma, että jos omistajat ovat erillään työntekijöistä, ei tästä tule mitään. Pitää olla itse paikalla katsomassa, että kaikki sujuu.

Jos yritys myydään, Mäihäniemi-Luukinen ei aio jäädä viettämään eläkepäiviä.

– Tarkkoja suunnitelmia ei vielä ole. Murehditaan sitä sitten, kun asia on ajankohtainen. Välttämättä en halua jatkaa nykyisellä alalla.

Nyt hän toivoo, että suomalaiset matkailijat lähtisivät liikkeelle. Ravintola on tarkoitus avata heinäkuussa.

"Myyjät epäröivät"

Yrityspörssin yrittäjä ja toimitusjohtaja Meri Varkoi-Anhava kertoo, että koronatilanne on näkynyt etenkin ravintola- ja matkailualan myynti-ilmoituksissa.

– Tilanne näkyy niin, että myyjät epäröivät, onko nyt otollinen aika myydä. Toimiala vaikuttaa tähän merkittävästi. Osalla toimialoista myynnin aloittaminen saattaa lykkääntyä koronan jälkeiseen aikaan. 

Ravintola- ja matkailualalla kevät on mennyt akuuttien ongelmien hoitamiseen ja myyntiprosessi on saattanut jäädä vähemmälle huomiolle.

– Myyjät ovat epäröineet ja sen seurauksena uusien myynti-ilmoitusten jättäminen on hidastunut. Yrityksen myyntitarve ei silti ole välttämättä poistunut. Jos yrittäjä haluaa vaihtaa alaa tai edessä on eläköityminen, tarve on edelleen olemassa. Koronatilanne saattaa viivästyttää myynnin aloittamista, mutta ei poista tarvetta löytää jatkajaa yritykselle pitkällä aikavälillä.  

Varkoi-Anhavan mukaan ostajia on edelleen hyvin liikkeellä ja myytäviin yrityksiin otetaan aktiivisesti yhteyttä.

– Yhteydenottoja potentiaalisilta ostajilta myyjille kulkee edelleen runsaasti. Myös ostoilmoituksia on jätetty aikaisempaa enemmän.

Kuuntele täältä yksi esimerkki yrityksen myyntiprosessista!

Kuva: Yrityspörssi

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi