Etsi

Emergency banner

Korona

Korona antoi lisäkipinää paikallisten kokemusten kehittämiseen – ”Nyt on luotava tarjontaa, joka saa kuluttajat viihtymään lähialueilla”

Koronarajoitusten aikaisen ja jälkeisen kysynnän rakentaminen vaatii yrityksiltä ja yhteisöiltä rohkeaa uudistumista. Helsinkiläinen Happymoor uskoo luomansa formaatin sopivan hyvin koronan tuomaan liiketoimintaympäristöön.

Happymoor tähtää palveluntuottajille ja kaupungeille suunnatun yhdessä tekemisen formaatin käynnistämiseen kolmessa kaupungissa. Moni yritys joutuu miettimään liiketoimintaansa uudelleen.

– Korona yllätti kaikki keväällä, mutta nyt formaattimme on ajankohtaisempi kuin koskaan. Yritämme ratkaista sen, miten pienet ja suuret yritykset ja yhteisöt pystyisivät rakentamaan elinvoimaa paikallisesti yhdessä, Happymoorin yrittäjä Jannika Joutsenniemi kuvaa.

Formaatin ajatuksena on, että kaupungit tekisivät enemmän yhdessä yritysten kanssa. Toimijat jakavat keskenään resursseja ja osaamista sekä kokemuksiaan.

– Ideana on laajentaa yksittäisten toimijoiden tuottamat lyhyet pistetapahtumat koko kaupungin tai kaupunginosan laajuisiksi, yhdessä tuotetuiksi kokemusformaateiksi. Esimerkiksi yhteiskehitetyllä teemalla “date night pariskunnille” kokemukset ovat tarjolla vain helmikuun sovittuina iltoina ja pariskunnat valitsevat itselleen sopivat liikkumisen, kulttuurin ja syömisen kokemukset. Näin voitaisiin laajentaa kysyntää niihin päiviin ja ajanjaksoihin, jotka ovat vähän hiljaisempia.

Konsepti pyörii luovan alan ja liiketoiminnan kehittämisen yksinyrittäjien verkoston voimin, jotka työskentelevät Happymoorin digitaalisella alustalla.

Happymoorin toimitusjohtajan Jannika Joutsenniemen mukaan kysyntä tuskin palaa samanlaisena kuin aiemmin, kun rajoitukset poistuvat. Happymoorin taustalta löytyy Joutsenniemen yritys Mobedig Oy.

Yrityksen riski pienenee, kun tehdään yhdessä

Tutkijat ovat ennustaneet, että poikkeusolot muuttavat kulutusta pysyvästi. Esimerkiksi huhtikuussa suomalaisten kuluttajien luottamus talouteen oli historiallisen alhaalla.

Sea Life on mukana Satama -alustassa tuottamassa yhdessä Helsingin yritysten ja yhteisöjen kanssa rikastettuja palveluita kuluttajille.

– Nyt jos koskaan on luotava tarjontaa, joka saa ihmiset viihtymään ja kuluttamaan oman lähialueensa palveluita useammin ja laajemmin. Jakamalla tekemistä ja resursseja luomme uuden ajan kysyntää yksittäisenä toimijana pienemmällä panostuksella ja riskillä, sanoo Sea Lifen operatiivinen päällikkö Mari Malmström.

Happymoor alkoi kehittää Satama-konseptiaan vuonna 2017 nopeiden kokeilujen kautta. Nyt yritys ja yhteisö pyrkii laajentamaan konseptia useisiin kaupunkeihin. Tavoitteena on, että jo tämän vuoden aikana mukana olisi 30 yritystä ja yhteisöä per kaupunki.

– Uuden tarjonnan tuotekehittäminen ja testaaminen markkinoilla maksaa, siksi riskiä kannattaa jakaa muiden kanssa. Mallissamme on quick-payback, koska kenelläkään ei ole aikaa olla pitkissä kehityshankkeissa, Joutsenniemi pohtii.

Happymoor osallistui Espoon nopeiden kokeilujen ohjelmaan ja oli mukana kehittämässä Espoon Ison Omenan kauppakeskuksen palvelutorikokonaisuutta. Yritys ratkoi kauppakeskuksen palvelutorin haasteita digitaalisen fasilitoinnin ja työpajojen kautta.

Korona-epidemian aiheuttama talouden pysähtyminen on hyvä mahdollisuus myös uudistaa liiketoimintaa ekologisesti kestävämmäksi.

– Tavoitteenamme on, että kaikki alustan yhteistekemiseen liittyvät yritykset ja yhteisöt sertifioituvat tai ovat matkalla siihen. Paitsi että yhteistekemisen formaatti toimii ekologisesti kestävästi, fokusoimme yritysten ja yhteisöjen yhteiskehittämisen tuotoksena syntyvien palveluiden ja tuotteiden ekologisuuteen, Satama-konseptin ekologisen kestävyyden kumppanina toimivan Ekokompassin toimitusjohtaja Riku Eskelinen kertoo.

Ekokompassi on ympäristöjohtamisen järjestelmä pienille ja keskisuurille organisaatioille. Se auttaa niitä pienentämään omia ympäristövaikutuksiaan.

Joutsenniemen luomuksen tavoitteena on rakentaa Happymoorista glokaali arvoverkosto yrityksille ja toimijoille. Happymoorin toinen perustaja Vilma Gustafsson asuu Ruotsissa.

kuvaaja: Veera Korhonen

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi