27.12.2019 klo 14:38
Uutinen

Kokonaisvaltaisempaa hyvinvointia työntekijöille

Hyvinvointiturva on kattava työhyvinvoinnin palvelu, joka sisältää työntekijän työkyvyn ylläpitämiseksi tarvittavat palvelut. Työntekijä saa tarvitsemansa avun yhdestä puhelinnumerosta ja pääsee nopeasti hoitoon. Nyt palvelusta löytyy myös työkykyjohtamisen työkaluja.

Sairasteluilla on taipumus lisääntyä syksyn kiireiden lisääntyessä ja kuten tapaturmatkin, ne eivät kysele ajankohdan sopivuutta.

Eniten sairastumisesta ja loukkaantumisesta kärsii luonnollisesti sairastava itse, mutta on sillä vaikutusta myös työnantajalle. Työntekijän poissaolo tietää suorien kustannusten lisäksi kiireisempiä päiviä työkavereille, jolloin kiire lisääntyy entisestään ja kierre on valmis.

–On tärkeää, että sairastunut saadaan nopeasti hoitoon. Hyvinvointiturvan keskiössä toimiva FenniaHoitaja-sairaanhoitajapalvelu antaa puhelimitse neuvoja työntekijöille sairauteen ja tapaturmaan liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa työntekijä ohjataan suoraan oikealle terveydenhuollon ammattilaiselle ja hänelle varataan aika lääkäriin, kertoo Fennian myyntijohtaja Esa Ikonen.

Hyvinvointiturva helpottaa myös työtapaturmiin liittyvää hallinnollista työtä. FenniaHoitaja esitäyttää vahinkoilmoituksen työnantajan puolesta, ja työnantajan tarvitsee vain täydentää se Oma Fennia -verkkopalvelussa.

Työntekijät ja yrittäjät nopeasti hoitoon

Auto-, vene- ja teollisuusmaalien erikoisliike Väri-Polar Oy:n arkeen kuuluu niin toimistotyötä, myyntiä, maalien kanssa työskentelyä ja niiden kuljettamista.

–Meidän toimintamme on ennen kaikkea värien ja sävyjen etsimistä erikoistarpeisiin. Niitä voivat olla esimerkiksi arvokkaat ovet, astiat, autojen pinnat, metalliteollisuuden tuotteet. Ihan mitä asiakas vain tarvitsee, kertoo yrittäjä Harri Junnila.

Oululaisen yrityksen toiminnassa on mukana kolme ammattilaista. Tiiviissä porukassa tuntuu nopeasti, jos joku joutuu jäämään sivuun sairauden tai loukkaantumisen vuoksi.

–Työthän on joka tapauksessa tehtävä, koska asiakkaan omat työt ovat usein kiinni aikataulun pitämisestä. Silloin poissaolot luonnollisesti lisäävät kiirettä, mikä taas lisää entisestään loukkaantumisen tai sairastumisen riskiä. Onkin tärkeää, että sairastuneet saadaan mahdollisimman pian takaisin terveeksi – ihan jo sairastuneenkin kannalta, Junnila sanoo.

Väri-Polar on ollut tyytyväinen Hyvinvointiturvan asiakas. Erityisesti palvelun helppous saa kiitosta.

–Koska palvelussa on vain yksi numero, johon otetaan yhteyttä ja saadaan heti sairaanhoitajan apua, säästää se paljon aikaa ja vaivaa. Palvelussa on todella hyvin mietitty työnantajan näkökulma ja hallinnollista työtä on helpotettu.

Hyvinvointiturva sisältää erikoislääkäritasoisen sairaanhoidon

Hyvinvointiturva on kattava ja helppokäyttöinen hyvinvointipaketti. Siihen sisältyy Pihlajalinnan tuottama työterveyshuoltopalvelu, joka kattaa lakisääteisen työterveyshuollon lisäksi yleislääkäritasoisen sairaanhoidon. Fennian myöntämä Yrityksen sairausturva -vakuutus kattaa puolestaan erikoislääkäritasoisen sairaanhoidon. Lisäksi pakettiin kuuluu Fennian tarjoama Työtapaturmavakuutus.

Palvelun kautta on mahdollista saada Elon asiakkaille myös Elon työkykyjohtamisen palvelut, kuten työriskikartoitus ja henkilöstötutkimus työkyvyttömyysriskin hallintaan.

Hyvinvointiturvassa on myös helppo budjetoida työterveyshuollon ja sairauskuluvakuutuksen kiinteät kulut työntekijämäärän mukaisesti.

Kattava työhyvinvointipalvelu on kilpailukykyinen työsuhde-etu, joka sitouttaa henkilöstöä. Turvallisuutta tuovalla lisävakuutuksella työnantaja osoittaa välittävänsä ja arvostavansa henkilöstöään. Henkilöstönsä hyvinvoinnista huolehtiva yritys parantaa myös houkuttelevuuttaan työnantajana.

Elo tuo Hyvinvointiturvaan työkykyjohtamisen palvelut

Henkilöstön työkyvyn ja työhyvinvoinnin johtaminen yksi työnantajan keskeisiä tehtäviä. Pk-yrityksellä ei kuitenkaan useinkaan ole riittävästä aikaa ja resursseja siihen.

Silloin toimiva yhteistyö työterveyspalvelujen tuottajan, vakuutusyhtiön ja eläkevakuutusyhtiön kanssa nousee tärkeään asemaan. Niiden tarjoamien palveluiden avulla yrityksen työkykyjohtamisen kokonaisuus saadaan kuntoon.

–Työkykyjohtamisessa täytyy luonnollisesti huomioida yrityksen omat tarpeet ja resurssit. Työkykyjohtamisen kenttähän on hyvin laaja: siihen sisältyy esimerkiksi yrityksen henkilöstöjohtamisen prosessit, työntekijöiden osallistaminen, kuntoutus ja työhön paluu sekä työntekijöiden vakuuttaminen, sanoo Elon työkykyjohtamisen kehittämispäällikkö Heidi Tuohimaa-Niemelä.

Elo tuo Hyvinvointiturvaan työkykyjohtamisen palvelut pk-yrityksille. Elo tarjoaa kuntouksen ja työkykyjohtamisen palveluita sekä verkkopalveluita, joilla työkykyjohtamista voidaan seurata ja mitata. Kuntoutuksen palvelumalli on osa työkyvyttömyysriskin hallintaa.

–Hyvinvointiturva-palvelussa yrittäjä saa muun muassa riskinkartoituksen ja henkilöstötutkimuksen avukseen työkyvyttömyysriskin hallintaan, Elon asiakaspäällikkö Niko Lassila kertoo.

Kun työntekijöiden hyvinvoinnista on huolehdittu, on yrityksen menestykselle rakennettu kannattava pohja. Yrittäjä voi keskittyä yrityksensä johtamiseen.