Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Rohkeasti maailman markkinoille

Syrjäisestä Ilomantsista on tähdätty kansainvälisille markkinoille jo vuosikymmenten ajan. Metsäkoneiden muovispiraaleja päätuotteenaan valmistava HAVEL tekee myyntiä kahteenkymmeneen eri maahan. Viime vuosina tehtyjen uudistusten myötä HAVEL on entistä kilpailukykyisempi ja valmiina menemään nyt täysillä eteenpäin.

 

Myynti ulkomaille ei ole HAVELissa uusi juttu. Jo 90-luvulla HAVELin perustaja Seppo Hassinen alkoi myydä yrityksensä tuotteita metsämessuilla Ruotsissa, edes kielitaidottomuus ei ollut esteenä. Uutta on kuitenkin viime vuosina tapahtunut ja paljon. On luotu uusia toiminnanohjausjärjestelmiä, selkeytetty prosesseja ja tehty laajoja kehityshankkeita

Vuonna 2020 koronan vaikutukset ylsivät myös HAVELin toimintaan. Business Finlandilta saadun koronatuen ansiosta toiminta pysyi yllä ja HAVEL välttyi lomautuksilta. Sen sijaan yritykseen palkattiin kaksi vientiä tekevää myyjää.

- Olemme nyt hankkineet kaikki palaset ja valmiina loksauttelemaan ne kohdilleen. Ilman tukea olisimme joutuneet jatkamaan kirien takamatkalta ja negatiiviset vaikutukset olisivat yltäneet vuosien päähän. Nyt pääsemme täysillä eteenpäin heti kun korona on ohi, kertoo Sepon tytär Suvi Hassinen, joka on toiminut perheyrityksen toimitusjohtajana vuodesta 2018 lähtien.

 

Edelläkulkijan rooliin

Hassisen kertoo vahvuutensa löytyvän tavoitteiden asettamisesta ja suuntaviivojen määrittelystä. Uusia näkökulmia hän etsii käymällä vuosittain koulutuksissa ja valmennuksissa, jotka pakottavat pysähtymään pohtimaan yrityksen asioita syvällisemmin arjen kiireiden keskeltä.

Vuonna 2021 HAVEL lähtee tavoittelemaan toiminnan vakauttamista ja rutiineja sekä haastamaan Aasian tuotantoa tarjoamalla uutta palvelua tuotteensa kylkeen. Erityistä kiitosta hän antaa Business Joensuun GO GLOBAL -valmennukselle, joka Hassisen mukaan ravisteli hänen normaalia tapaansa ajatella.

- Hinnalla emme voi loputtomasti kilpailla ja pohdimme kauan, kuinka erottuisimme muista. GO GLOBAL -valmennuksen jälkeen olo oli kuin uudestisyntynyt ja löysimme vastauksen yrityksemme tämän hetken suurimpaan haasteeseen. Jos katsomme, mitä muut tekevät, olemme perässäkulkijoita, summaa Hassinen.

Hassinen kannustaa muitakin yrityksiä myymään osaamistaan ulkomaille, jossa suomalaiseen laatuun luotetaan, mutta ennen kaikkea kansamme “pidetään mitä luvataan” -mentaliteettia arvostetaan. Vientiä suunnittelevan yrityksen kannattaa Hassisen mielestä unohtaa pelot, lopulta myynnin periaatteet ovat kuitenkin samat, on löydettävä kysyntä ja asiakkaat.

 

 

Teksti ja kuva: Katariina Kamppuri