5.6.2017 klo 11:29
Uutinen

Ilmiö Helsingissä: Oppaat ja kauppiaat sopivat turistien tuonnista koruliikkeisiin

Matkaoppaat sopivat kultakauppiaiden kanssa tuovansa kiinalaisturisteja koruliikkeisiin provisiota vastaan, kertoo Yle

Turistiryhmiä vetävät matkaoppaat ovat tehneet helsinkiläisten koruliikkeiden kanssa rahakasta yhteistyötä, kertoo Yle.

Oppaat ovat ohjanneet kultaseppien pakeille erityisesti kiinalaismatkailijoiden ryhmiä.

Seurueen toimittamisesta ja sen jäsenten toiveiden tulkkaamisesta oppaat saavat parhaimmillaan kymmenen prosentin siivun myydystä tuotteesta.

Sopimukset tuovat hyvin asiakkaita

Kultasepänliike J. A. Tarkiaisen toimitusjohtaja Heikki Varosen mukaan ilmiö on Helsingissä yleinen, ainakin kultasepän- ja kellosepänliikkeiden osalta.

– Jos haluaa saada asiakkaita, silloin pitää sopimukset tehdä, Varonen sanoo.

Varonen sai tarjouksen yhteistyösopimuksesta ensi kerran neljä vuotta sitten.

– Ne [sopimukset] ovat tuoneet hyvin asiakkaita, ja molemmat osapuolet ovat hyötyneet siitä.

– Matkaoppaat ovat nähneet markkinaraon ja toimivat sen mukaan. Suomessa ei ole ehkä totuttu tällaiseen, Varonen toteaa.

J.A. Tarkiainen Oy on liikevaihdoltaan 1,4 miljoonan euron yritys, joka työllistää 4 henkilöä.

Liitto: Ohjaamaton kuluttaminen olisi parempi

Suomen Kultaseppien Liiton toimitusjohtaja Henrik Kihlman kertoo, että liitto on kuullut ilmiöstä, mutta faktatietoa esimerkiksi sen yleisyydestä Helsingissä ei ole.

– Jokainen yrittäjä tekee totta kai sellaisia sopimuksia, jotka ovat hänelle hyviä ja kannattavia.

– Mutta tietenkään tällainen sopimuspohjainen kauppa ei ole mikään ihanteellinen muoto. Kyllä vapaa ei-ohjattu kuluttaminen olisi parempi vaihtoehto.

Yrittäjäsanomat

toimitus@yrittajat.fi