Etsi

Slush

Fiilismittarin kehittänyt yrittäjä haluaa muuttaa työelämää – "ihmisiä pitää kuunnella"

Huono vai hyvä päivä töissä? Mikko Ruokojoen luotsaama Vibemetrics tarjoaa työntekijälle nopean kanavan palautteenantoon.

Työyhteisöt ja organisaatiot keräävät säännöllisesti palautetta työntekijöiltään. 1-2 kertaa vuodessa sähköpostiin kilahtava työilmapiirikysely onkin monelle tuttu juttu.

Vibemetricsin toimitusjohtaja Mikko Ruokojoen mielestä maailma muuttuu kuitenkin nopeammin.

– Jos haluamme ihmiset ylittämään itsensä sekä innovoimaan että löytämään uusia asioita, on heitä kuunneltava, ei käskettävä, Ruokojoki sanoo.

– Me haluamme muuttaa sitä tapaa miten ihmisiä kuunnellaan töissä.

Vibemetrics lähettää linkin, jonka kautta työntekijä voi kertoa fiiliksestään kolmella eri hymiöllä sekä tunteen taustalla olevan syyn.

– Pelkkä hymiö ei anna mahdollisuuksia tehdä asioita. Kerrot fiiliksen ja syyn, jonka jälkeen anonyymi tieto jaetaan heti kaikille, ilman moderointia.

– Kaikki näkevät heti toimiston seinältä, miten ryhmä, osasto tai koko organisaatio voi. Haluamme vastuuttaa esimiesten lisäksi myös työntekijöitä, tyyliin ’minä lupaan kuunnella, jos sinä lupaat kertoa, mitkä asiat ovat hyvin ja mitkä huonosti’.

Ruokojoen mukaan ihmiset eivät aina luota varsinkaan suuriin organisaatioihin.

– Haluamme kasvattaa luottamusta ja läpinäkyvyyttä.

"Käyttäjän ehdoilla"

Vibemetrics on toista kertaa kasvuyritystapahtuma Slushissa.

– Viime vuosi oli valtaisa menestys. Nyt keskustelemme sijoittajien kanssa, pitäisikö meidän kasvaa nopeammin.

– Liikevaihto tuplaantui viime vuodesta, asiakasmäärä taitaa olla kolminkertaistunut, Ruokojoki arvioi.

Yritys toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Virossa.

– Fiilismittaria käyttää päivittäin 7 000 ihmistä.

– Toimimme käyttäjän ehdoilla. Tiedämme, että työntekijän aika on kortilla. Emme halua käyttää sitä yhtään enempää kuin työntekijä haluaa itse sitä antaa.

Teksti ja kuva

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi