Etsi

Digi

Telia lopettaa lankapuhelimet tänä vuonna

Telia Finland lakkauttaa lankapuhelinpalvelujen tarjoamisen vuoden 2019 kuluessa.

Hyvin palvellut tekniikka väistyy historiaan asiakkaiden siirryttyä matkapuheluihin ja muihin puhepalveluihin.

Telian matkapuhelinverkon väestöpeitto on 99,9 % ja kuuluvuutta parannetaan tarvittaessa edelleen niin, että lankapuheluiden päättyessä asiakas saa luotettavan puhepalvelun käyttöönsä.

– Lankaliittymien määrä ja palvelun käyttö on vähentynyt tasaisesti vuosi vuodelta. Lisäksi lankapuhelintekniikka on vanhentumassa, joten nyt oli sopiva aika piirtää kalenteriin päätepiste, jolloin palvelu päättyy, sanoo Telia Finlandin teknologiajohtaja Jari Collin

Palvelut päättyvät vaiheittain eri alueilla kesästä 2019 alkaen. Lankapuhelinpalveluiden päättyminen ei koske kupariyhteydellä toimivia laajakaistaliittymiä.

– Otamme henkilökohtaisesti yhteyttä asiakkaisiin ja tarjoamme heille sopivia matkapuhelinratkaisuja korvaamaan poistuvaa lankapuhelinpalvelua, Jari Collin kertoo.

Lankapuhelinliittymien määrä on laskenut tasaisesti. Telialla liittymiä on yhteensä noin 30 000, joista kuluttajaliittymiä joitakin tuhansia. Telian lankaliittymät ovat vähentyneet nopeasti, koska merkittävä osa yhtiön lankapuhelinverkoista sijaitsee harvaan asutuilla muuttotappioalueilla Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Lankapuhelinten osuus puheliikenteestä on Suomessa enää noin 3 %, ja Telian verkossa lankapuheluiden ja -minuuttien määrä on laskenut tällä vuosikymmenellä 20–25 % vuodessa.

– Kaikki lankapuhelinpalvelut pystytään toteuttamaan nykyaikaisemmilla vaihtoehdoilla. Lankaverkossa on myös erityispalveluita hyödyntäviä asiakkaita, ja tulemme keskittymään erityisesti heidän sekä senioriasiakkaiden ratkaisuihin, Collin lupaa.

Lankaverkon erityispalveluita ovat mm. turvapuhelimet, kuulo- ja näkövammaisten erikoislaitteet, hälyttimet sekä valvontakamerat.

toimitus(at)yrittajat.fi