Etsi

Markkinointi

Visit Rovaniemi yhdisti alueen aktiviteettiyritysten palvelut verkkokauppaan – Myynnissä lentävä lähtö

Visit Rovaniemi on ensimmäinen iso alueellinen matkailuorganisaatio, joka on avannut aktiviteettien välitysmyynnin verkossa näin suuressa mittakaavassa. Kansainväliset asiakkaat ovat löytäneet palvelun

Visit Rovaniemi on perustanut alueen aktiviteettiyrityksien verkkokaupan. Ensimmäisen toimintakuukauden myynti joulu-tammikuussa ylitti kaikki odotukset, yli 100 000 eurolla, vaikka aktiviteettien verkko-ostosmahdollisuuden markkinointi on vasta käynnistymässä.

Visit Rovaniemi on ensimmäinen iso alueellinen matkailuorganisaatio, joka on avannut aktiviteettien välitysmyynnin verkossa näin suuressa mittakaavassa. Parhaiten verkkokaupassa myyvät revontuli-, poro-, husky- ja yhdistelmäretket. Kansainväliset matkailijat ovat löytäneet palvelun.

Rovaniemen matkailuneuvonnassa paikan päällä tapahtuva aktiviteettien välitysmyynti on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta, ja verkkokaupan kautta tullut myynti on tullut tähän lisäksi.  

Visit Rovaniemen verkkosivuilla myytävät tuotteet on tuotu myyntiin islantilaisen digitaalisen markkinapaikan Bokunin kautta. Myytävät tuotteet siirtyvät Bokunista Visit Rovaniemen verkkosivuille niin sanotun API-rajapinnan kautta. Visit Rovaniemi toimii tuotteiden jälleenmyyjänä. Organisaation osakkaana on 86 aktiviteettiyritystä, joista 24 on ottanut Bokunin tuotteidensa myyntialustaksi tähän mennessä.

Ennätysmäisesti käynnistynyt myynti on lyönyt ällikällä myös Bokunin edustajat Islannissa.

– Visit Rovaniemen verkkokaupan avaus on ollut yksi merkittävimmistä myyntiavauksista, missä Bokunin tiimi on ollut mukana, Bokunin solution architecht Völundur Jonsson sanoo.

Uudenlaista paketointia 

Yksi aktiviteettejaan uudessa verkkokaupassa myyvä yritys on rovaniemeläinen Safartica. 

– Meillä ei ollut minkäänlaisia ennakko-oletuksia Bokunin toimivuudesta. Olemme tyytyväisiä, että uudesta kanavasta tulee myyntiä, Safartican myyntijohtaja Antti Antikainen sanoo.

Yrityksiltä Bokunin käyttöönotto vaatii tuotteiden paketoinnin digitaalisesti myytävään muotoon ja tuotteiden syöttämisen järjestelmään. Visit Rovaniemen verkkosivuilla tuotteet ovat selattavissa kategorioittain, jolloin asiakas voi helposti vertailla niitä keskenään. Tuotteista on sivustolla edustavaa kuvamateriaalia ja hyvin kirjoitettu tuotekuvaus.

Tarjolla 120 tuotetta 

Digitaalinen myyntialusta mahdollistaa aktiviteettien ympärivuotisen myynnin. Myynnissä on tällä hetkellä yli 120 yksittäistä tuotetta kaikilta vuodenajoilta.

– Työkalu tekee kesän markkinoinnista helpompaa, kun Rovaniemen kesän tuotevalikoima on esillä yhdessä paikassa, Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen sanoo.

Visit Rovaniemi on mukana Visit Finlandin valtakunnallisessa matkailun digitaalisen kehittämisen pilotissa, jonka tavoitteena on tehdä Suomesta digitaalisesti helposti saavutettava matkakohde vuoteen 2020 mennessä. Digipilotissa varsinainen työ digimyynnin kehittämisessä on vasta alkamassa. Rovaniemen tavoitteena on kehittää edelleen matkatuotteiden digitaalista myyntiä ja rakentaa markkinointi tehostamaan etenkin sulan maan aikaa.  

 

Toimitus

toimitus (at) yrittajat.fi