5.2.2019 klo 14:16
Uutinen

Suomen Yritysrekisteri vihastuttaa jälleen: ”En uskonut, että tällaista voi tapahtua Suomessa”

Epämääräiset huijauspuhelut vaivaat vuosittain tuhansia yrittäjiä. Tuore toiminimiyrittäjä Pauliina Stranius kertoo oman tarinansa.

Aikaisemminkin epämääräisistä myyntipuheluita otsikoissa ollut Suomen Yritysrekisteri näyttää jatkavan toimintatapojaan vanhaan malliin.

Pauliina Straniuksen kohdalla kaikki alkoi monien muiden yrittäjien tapaan puhelusta, johon hän vastasi viime marraskuun lopussa. Stranius oli juuri perustanut toiminimen blogia varten. Tämän jutun kuva ei liity tapaukseen.

– Oli kulunut noin kaksi viikkoa yrityksen rekisteröimisestä. Olin metrossa, kun puhelu tuli. Soittaja esitti asiansa niin, että minun pitäisi maksaa jokin vuosimaksu palvelusta, joka kaikkien yrityksen perustajien täytyy ostaa.

Kun Stranius palasi lomalta Espanjasta, hänelle oli lähetetty 300 euron lasku.

– Otin yhteyttä lähettäjään ja sanoin, että en ole tilannut mitään. Kerroin, että haluan peruuttaa laskun enkä ole tiennyt, mitä olen muka tilannut. Toisessa päässä sanottiin, että minun on pakko maksaa.

Apua Suomen Yrittäjistä

Stranius otti pian yhteyttä Suomen Yrittäjien lakimiehelle. Siellä naista neuvottiin olemaan sitkeästi yhteydessä laskun lähettäjään ja toistamaan pyyntö laskun perumiseen.

Lasku on edelleen avoin. Siitä on tullut Straniukselle yksi muistutus.

– En edelleenkään tiedä, mistä minun pitäisi maksaa. Ilmeisesti kyse on jonkinlaisesta verkkonäkyvyydestä.

– Minun on todella vaikea uskoa, että Suomessa voi käydä näin.

Stranius on ottanut avukseen sekä Suomen Yrittäjien lakineuvonnan että tutun lakimiehen.

– Aikamoinen stressi tästä on tullut. Olen luonteeltani sellainen, että haluan hoitaa asiani hyvin. Nyt pelkään, että lasku menee perintään, Stranius sanoo.

Reklamoinnin jälkeen laskua ei saa periä

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen on törmännyt useisiin vastaaviin tapauksiin, joissa aggressiivinen puhelinmyyjä myy palvelun, jota yrittäjä ei ole tilannut ja jonka sisällöstä yrittäjä ei ole välttämättä edes tietoinen.

– Jos yrittäjä saa perusteettoman laskun, sitä ei tarvitse tai pidä mennä maksamaan. Tässä tilanteessa on kuitenkin suositeltavaa reklamoida asiasta laskun lähettäjää. Reklamoinnin jälkeen laskua ei saa siirtää perintätoimiston perittäväksi tai käyttää trattaa, Toivonen opastaa.

Jos markkinointipuhelu on nauhoitettu esimerkiksi jollakin siihen soveltuvalla sovelluksella, yrittäjä voi lain perusteella vaatia itsellesi puhelunauhoitteen kuultavaksi.

Suomen Yrittäjien tekemän selvityksen mukaan joka vuosi 135 000 yksinyrittäjää kokee häiritsevää tai harhaanjohtavaa markkinointia. Huijarit aiheuttavat useiden kymmenien miljoonien eurojen vahingot yrittäjille joka vuosi.

Terra Finlandilla useita aputoiminimiä

Pauliina Straniuksen saama lasku lähetettiin Terra Finland Oy:ltä ja sen aputoiminimeltä Suomen Yritysrekisteriltä. Kyseisen aputoiminimen Google-haku tuottaa useita keskusteluketjuja, joissa harmitellaan ja varoitetaan epämääräisistä myyntipuheluista. Myös Yrittäjämedioissa asiasta on kirjoitettu esimerkiksi täällä.

Terra Finlandin muita aputoiminimiä ovat Suomen 118, Suomen Nettikioski, Euronetti ja Suomen turisti-info.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi