Etsi

Yrittäjyys

Nuorten maahanmuuttajien yritysideakilpailun voittaja Prateek Saxena: "Olen menossa oikeaan suuntaan"

Alkoholitonta olutta, monikielellisen mielenterveystyön konsulttipalvelua, tavaranlainauspalvelua ja käsityönä valmistettuja perinnekoruja. Nuorten maahanmuuttajayrittäjien liikeideat olivat monipuolisia.

Lauantaisessa Business Unplugged Meets Creativity -tapahtumassa nähtiin ME4Change-pitching-kilpailu. Nuoret maahanmuuttajataustaiset yrittäjät olivat saaneet lähettää kisaan oman pitchinsä, eli myyntipuheen, joista kuusi parasta oli valittu finalisteiksi.

Lavalla esiteltävät ideat olivat monipuolisia: alkoholitonta olutta, monikielellisen mielenterveystyön konsulttipalvelua, tavaranlainauspalvelua ja käsityönä valmistettuja perinnekoruja. Yksi rohkeimmista ideoista oli organisaatioiden henkilöstölle suunnattu oppimismetodi, jossa hyödynnettiin jonglöörausta.

Kisan voittajaksi valittiin Prateek Saxena frisbeegolfbrändi Hyzerflip, joka hyödyntää intialaisia verkostoja vahvistaakseen brändiään ja tarjotakseen kilpailukykyisiä tuotteita Suomessa. Tuomariston mukaan kaikkien finalistien ideoissa oli paljon hyvää, mutta Saxenalla oli kokonaisuus hallussa.

– Hänen pitchissään oli sopiva sekoitus tarinankerrontaa, innostusta ja tutkittua tietoa; sanoisin, että aika valmis paketti ja strategia siitä, miten lähteä markkinoille, sanoo Aicha Manai, joka edusti Suomen Yrittäjiä tuomaristossa.

Muina kisan tuomareina toimivat start-up-yrittäjä ja bisnesenkeli Pia Erkinheimo, kansanedustaja Ozan Yanar sekä Helsingin kaupunginhallituksen elinkeinojaoston jäsen Suldaan Said Ahmed.

Kisan voittaja Saxena on iloinen saadessaan tunnustusta idealleen. Voittaja sai myös 500 euron apurahan, jolla viedä ideaa eteenpäin.

– Testasin täällä, pidetäänkö ideastani myös valmiiksi kiinnostuneen kohderyhmän ulkopuolella, Saxena kertoo.

– Voitto on osoitus, että olen menossa oikeaan suuntaan ja se motivoi minua työskentelemään entistä kovemmin.

 

Hanna Vaittinen

toimitus (at)  yrittajat.fi