Etsi

Digi

Vipinää Applen hallitsemille tablet-markkinoille: Lenovon uutuuden voi ripustaa seinälle

Tablet-laitteiden kysyntä on ollut laskussa. Lenovo tuo uutuusmallinsa Suomen markkinoille syyskuun aikana.

Tablet-laitteiden myynti on viime vuosina hiipunut samaan aikaan kun älypuhelimia on mennyt kaupaksi kiihtyvään tahtiin. Tutkimusyhtiö IDC:n tietojen mukaan kuluvan vuoden toisella neljänneksellä jokaista kymmentä ostettua älypuhelinta kohden hankittiin vain yksi tabletti.

Yksi syy tablet-laitteiden kysynnän laskuun on se, että niitä ei päivitetä uusiin yhtä usein kuin älypuhelimia. Monelle käyttäjälle riittää edelleen takavuosina ostettu tablet-malli.

Lenovo esittelee parhaillaan IFA-messuilla Berliinissä Yoga Smart Tab 10 -uutuuslaitetta, joka taipuu monenlaiseen käyttöön. Laitteen juju on seisontatuessa, jonka avulla tablettia on helpompi pitää kädessä. Tuki pitää laitteen pystyssä pöydällä esimerkiksi elokuvien katselua ja työskentelyä varten. Lisäksi tuki toimii näppäimistökorokkeena tai ripustimena, jonka avulla näytön voi asettaa seinälle.

Android-käyttöjärjestelmällä toimiva laite tulee myyntiin syyskuun aikana 269 euron hintaan.

Apple hallitsee markkinaa

Vaikka tablet-laitteiden myynti on osoittanut laskevaa trendiä, se ei ole silti maailmanlaajuisesti aivan vähäpätöistä. IDC:n mukaan vuoden toisella neljänneksellä myytiin kaikkiaan 32,2 miljoonaa laitetta.

Apple johtaa edelleen tablet-markkinaa. Amerikkalaisyhtiön tablet-myynti piristyi jonkin verran tablet-malliston uusimisen jälkeen. Apple myi kuluvan vuoden toisella neljänneksellä 12,3 miljoonaa tablet-laitetta ja kasvatti markkinaosuuttaan yli kuudella prosentilla vuoden takaisesta 38,1 prosenttiin.

Suosituimman mallin iPad Airin takana Applen muut tablet-laitteet eivät ole olleet läheskään yhtä kysyttyjä. Niiden myynti laski 7,5 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.

Applen takana tulevat Samsung ja Huawei, joiden tablet-myynti on ollut hienoisessa laskussa. Samsung on kaukana Applesta 4,9 miljoonalla toimitetulla laitteella toisella vuosineljänneksellä. Markkina on kuitenkin laskenut IDC:n mukaan Samsungin myynnin laskua nopeammin. Huawei toimitti samalla ajanjaksolla 3,3 miljoonaa tablettia. Sen markkinaosuus on 10,3 prosenttia.

Neljäntenä ja viidentenä markkinaosuustaistossa tulevat Amazon ja Lenovo.

Kuva: Valmistaja

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi