28.9.2019 klo 19:30
Uutinen

Ministeri Kulmuni: Kuljetustukea pitää kehittää – Ruotsi maksaa sitä moninkertaisesti enemmän

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni esittää kuljetustuen kehittämistä alueiden ja kansainvälisen kilpailun näkökulmasta. Ehdotus saa Suomen Yrittäjien vahvan tuen.

– Kuljetustuki on tärkeä elinkeino- ja aluepoliittinen toimenpide. Siksi olisi tärkeää selvittää, että kuljetustuki on mahdollisimman vastaavanlainen Ruotsin kuljetusten kanssa kansainvälisen kilpailutilanteen kannalta. On syytä selvittää, toimiiko kuljetustuen minimi ja maksimi parhaalla mahdollisella tavalla, toteaa elinkeinoministeri Katri Kulmuni (kesk.).

Toimiva logistiikka ja infra ovat erittäin tärkeitä yritysten sujuvan toiminnan kannalta. Yritysten kuljetuksiin liittyy alueellinen kuljetustuki, jolla tasataan eri puolilla maata toimivien pk-yritysten kilpailuasetelmaa kotimaassa ja pohjoismaisilla markkinoilla.

Suomi maksaa alueellista kuljetustukea kuusi miljoonaa euroa vuodessa. Naapurimaa Ruotsi maksaa kuljetustukea monin verroin enemmän.

– Kuljetustuen kehittämisellä voitaisiin tukea työllisyyttä ja niin pienten kuin suurempien yritysten kasvua ja kilpailukykyä erityisesti niillä alueilla, jotka ovat etäällä keskeisistä markkinoista, sanoo elinkeinoministeri Katri Kulmuni.

Hän esitti avauksensa kuljetustuen kehittämisestä Lapin Yrittäjien juhlassa lauantai-iltana Rovaniemellä.

Pentikäinen: Kuljetustuen laajennus tarpeen

Elinkeinoministeri Katri Kulmunin ehdotus alueellisen kuljetustuen kehittämisestä Ruotsin järjestelmän suuntaan saa Suomen Yrittäjien vahvan tuen.

– Kannatan lämpimästi ministeri Kulmunin ehdotusta siitä, että hallitus pohtii kuljetustuen kehittämistä Ruotsin järjestelmän suuntaan syrjäseutujen yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Kuljetustuki on tärkeä monen syrjäisen maakunnan tuotannollisille yrityksille, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

– Olisi erinomaista, jos tukea voitaisiin lisätä ja sen ehtoja väljentää, sekä pienille että suurille yrityksille. Erityisen tarpeen kuljetustuen lisäys olisi Lapissa ja yrityksille, jotka kilpailevat kuljetustukea monin verroin enemmän saavien ruotsalaisyritysten kanssa, Pentikäinen toteaa.

Pentikäinen puhui lauantaina samassa Lapin Yrittäjäjuhlassa kuin elinkeinoministeri Katri Kulmuni.

Suomessa tuki 6 miljoonaa, Ruotsissa 40

Suomessa maksetaan tänä vuonna alueellista kuljetustukea kuusi miljoonaa euroa. Sitä maksetaan Itä- ja Pohjois-Suomessa sekä Saarijärven–Viitasaaren seutukunnassa.

Järjestelmän tavoitteena on alentaa syrjäisten ja harvaan asuttujen alueiden yritysten pitkistä kuljetusmatkoista aiheutuvia lisäkustannuksia ja siten parantaa yritystoiminnan edellytyksiä näillä alueilla.

Tukea on saanut vuosittain runsaat 200 yritystä. Minimituki on 1000 euroa ja enimmäistuki 500 000 euroa. Tuki on 9–20 prosenttia kuljetusmaksusta. Sen piiristä on rajattu pois useita toimialoja, kuten maa- ja metsätalouden alat.

Ruotsissa alueellinen kuljetustuki oli 2017 noin 40 miljoonaa euroa ja sitä sai yli 500 yritystä. Tuen suuruus oli 10–45 prosenttia kuljetusmaksusta.

toimitus(at)yrittajat.fi