Etsi

Hyvinvointi

Life coachin kolme vinkkiä: Vältä repsahdukset ja löydä tasapaino työn ja arjen välille – Uudet tavat vaativat toistoa ja kärsivällisyyttä

On uusi vuosi ja uudet paremmat valinnat. Moni on luvannut itselleen saada kalenterinsa hallintaan ja tasapainoa työn ja arjen välille. Life coach jakaa vinkkinsä tavoitteisiin pääsemiseen.

Anu Berangerin vastaanotolla käy moni ajankäytön kanssa painiva yksinyrittäjä. Berangerin mielestä jokainen on oman elämänsä paras asiantuntija.

Moni Berangerin asiakas kokee olevansa jonkinlaisessa risteyskohdassa elämässään: joku on siirtymässä työstä eläkkeelle tai pohtii valintoja esimerkiksi opiskelun tai työpaikan vaihdon suhteen. Elämäntaidon valmentaminen ei ole terapiaa. Valmennus vaatii valmennettavalta voimavaroja mennä eteenpäin.

 Automaattiohjauksesta eroon ja oman kalenterinsa herraksi

Elämme ja toimimme usein niin sanotusti automaattiohjauksella, siksi tärkeitä asioita oman hyvinvoinnin kannalta saattaa jäädä huomioimatta.

Tiedosta tilanteesi, pohdi vireystasoasi ja viimeisenä luovu jostain, jos aikasi ei riitä. Näin tiivistää kolmen kohdan vinkkilistan turkulainen International Coach Federationin (ICF) akkreditoiman koulutuksen käynyt yksinyrittäjä, Life Coach, Anu Beranger. ICF:n logo ja maininta valmentajan sivuilla kertoo asiakkaalle, että valmentaja on käynyt koulutuksen.

Ota kalenteri haltuun näiden vinkkien avulla:

1. Tiedosta tilanteesi, hyväksy se ja tunnista oma vastuusi sekä oma roolisi siinä. Tunnista asiat, joihin itse voi oikeasti vaikuttaa ja mihin ei voi vaikuttaa. Päivän päätteeksi on hyvä vaikka istahtaa hetkeksi ja miettiä mitä se päivä sisälsi, jos oli stressiä, mieti sitä, mikä stressasi. Mieti myös sitä, milloin olet parhaimmillasi – tunnista omat kultaiset tuntisi, jolloin kannattaa tehdä päivän vaikeimmat työt. Tee tilanteen kokonaisvaltainen kartoitus.

2. Kiinnitä huomiota energiatasoosi päivän mittaan. Ovatko voimavarojesi lähteet kunnossa: ravinto, liikunta ja palauttava uni sekä pysähtyminen? Ole kurinalainen levon suhteen. Etsi oma rytmisi ja noudata sitä. Hyvien sinua palvelevien tapojen jumppaamiseen tarvitset toistoa ja kärsivällisyyttä.

3. Jos ongelma ei ole poistunut ja aika ei vain riitä, sitten täytyy luopua jostain. Kuormaa voi olla liikaa. Pyri keskittymään olennaiseen niin työssä kuin yksityiselämässä. Myös oman arvomaailman miettiminen on tosi tärkeää. Älypuhelin ja sähköiset viestimet ovat hyvä renki mutta huono isäntä.

– Älypuhelimen käytössä kannattaa miettiä, miten se parhaiten palvelee. Itse oivalsin älypuhelimen valtaavan liikaa aikaa elämässäni. Pienin askelin rajoitin sen käyttöä. Säilytin kännykkää eri paikassa, ja laitoin puhelimen äänettömälle tietoisesti, Beranger kertoo.

Tavoitteisiin pääseminen vaatii pieniä askelia, harjoittelua ja pitkäjänteisyyttä. Jokainen varmasti tietää, kuinka kuuluisi toimia, mutta uusien tapojen käytäntöön vieminen on haastavaa.

– Sen sijaan, että miettisit virheitä, mieti, mikä aiemmin vastaavassa tilanteessa helpotti. Missä vaiheessa alkoi helpottaa, ja mitä rakentavaa osasit silloin tehdä. Kaikkinainen pysähtyminen on tärkeää tässä elämässä, silloin saa kiinni hetkestä. Tämä hetki on se ainoa hetki, jolloin pystymme vaikuttamaan tulevaisuuteemme.

Tunnista aikasyöpöt – vuorovaikutustilanteisiinkin voi vaikuttaa

Beranger huomauttaa, että monesti me käytämme aikaamme jonnin joutavaan. Meistä jokainen saa itsensä väliin kiinni siitä.

– Tärkeää on keskittyä olennaiseen. Älä kuitenkaan syyllistä itseäsi, ole armollinen itsellesi. Jos nyt istahdat sohvalle lenkille lähdön sijaan, älä soimaa siitä itseäsi kaiken iltaa, vaan tee tietoinen päätös ja valinta, tänään istun sohvalla ja huomenna menen lenkille.

– Vuorovaikutustilanteet voivat vaikuttaa ajankäyttöömme. Kysy, kannusta, kiitä, kehu aidosti, saadaksesi vuorovaikutustilanteista hedelmällisiä. Ongelma voi olla, etteivät vuorovaikutustilanteet ole hedelmällisiä tai niihin menee liikaa aikaa.

Berangerin mukaan toista ihmistä emme voi muuttaa, mutta omalla suhtautumisellamme, asenteellamme, toiminnallamme voimme vaikuttaa toisen reaktioon.

– Mitä paremmat vuorovaikutustaidot sinulla on, sitä nopeammin saatat vuorovaikutustilanteessa päästä toivomaasi ratkaisuun.

Nykyaikana resilienssi, eli selviytymis-, sopeutumis- ja palautumiskyky, on tärkeää.

– Se on taito, jota voi harjoitella ja jota voi itsessään vahvistaa. Resilienssi auttaa selviytymään niin ajankäytön haasteista kuin stressitilanteistakin.

Jopa kaksi miljoonaa suomalaista hakee muutosta

Moni suomalainen pyrkii muuttamaan elintapojaan alkuvuonna. Yksinkertaiset neuvot voivat auttaa välttämään monet repsahdukset.

LähiTapiolan tuoreen Arjen katsaus -kyselytutkimuksen mukaan jopa noin kaksi miljoonaa suomalaista yrittää kohentaa elintapojaan tavalla tai toisella alkuvuonna. Suomalaiset haluaisivat muuttaa erityisesti liikuntaan, omaan painoon, syömiseen, nukkumiseen ja stressiin liittyviä elintapoja. Kuitenkin vain harva haluaisi muuttaa päihteisiin liittyviä elintapoja.

Arjen katsaus -kyselyn mukaan suomalaiset yrittävät alkuvuonna erityisesti lisätä liikuntaa, pudottaa painoa, syödä terveellisemmin, nukkua enemmän ja stressata vähemmän.

 

Riikka Koskenranta

riikka. koskenranta (at) yrittajat.fi