Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Esittelyssä uusi jäsenyritys: Kimito Brewing tekee asiat omalla tyylillään

Hyvään lopputulokseen voi päästä montaa reittiä, aina ei tarvitse tallata samaa latua kuin muut. Jonas Sahlberg päätti lähteä yrittäjäksi saatuaan MS-diagnoosin, ja Kimito Brewing -panimon hän perusti markkinointi edellä.

Kimito Brewing sijaitsee Kemiönsaarella vanhassa rakennushallissa.

- Tämä on varmaankin Kemiönsaaren rumin kiinteistö. Mutta se on meidän, nauraa yrittäjä Jonas Sahlberg.

Sisältä tilat on remontoitu toimiviksi, ja rakennuksessa toimii paitsi panimo, myös Kimito Brewgingin myymälä. Myymälä on avoinna aina silloin kun yrittäjät ovat paikalla, ja se on tärkeä osa yrityksen toimintaa.

- Keminönsaarella asuu paljon ihmisiä, ja kesäkaudella väkimäärä vielä tuplaantuu. Myymälä on meille tärkeä tulonlähde, sillä asiakkaat ovat löytäneet meidän hyvin. Meille on tärkeää, että palvelu myymälässämme on huippulaadukasta. Eihän asiakkailla olisi mitään syytä asioida juuri meillä, elleivät he saisi siitä itselleen jotain, Sahlberg miettii.

Markkinointi kunnossa, tuote puuttuu

- Alkuun meille oli se idea, että tehdään vain puhtaita, yksinkertaisia tuotteita. No, ei sen niin mennyt, vaan onhan tässä lähdetty rönsyilemään, nauraa Sahlberg.

Kimito Brewing -pienpanimo on perustettu vuonna 2016.  Sahlbergin Stina-vaimo on kotoisin Kemiönsaarelta, Sahlberg taas Dragsfjädistä. Pariskunta asui Helsinki-Espoo -akselilla muutaman vuoden, mutta kun perheeseen syntyi lapsia, syttyi halu palata kotikonnuille.

Sahlberg on työskennellyt koko aikuisikänsä alkoholialalla, ensin baarityöntekijänä, sitten maahantuonnin parissa. Oman yrityksen perustaminen tuntui luontevalta jatkolta.

- Laadukkaan viinin valmistaminen Suomessa on vaikeaa, joten päätin, että tehdään sitten olutta. Stinan ylipuhumiseen meni ehkä 15 minuuttia – hän oli mukana ideassa heti!

Sahlbergin motivaatio yrityksen perustamiselle oli lähteä mukaan bisnekseen myynti edellä. Kokeneen ammattilaisena hän tiesi, miten tuotteet voi saada Alkon valikoimaan ja ravintolamyyntiin. Tarvittiin vain itse tuote.

Sahlberg toki tunsi prosessin, mutta ei ollut koskaan valmistanut olutta.

Tässä kohtaa apuun tuli käsityöläispanimo Hiisi. Sahlberg osti panimon vanhat laitteet ja sai panimoyrittäjiltä neuvoja ja apuja.

- Minulla on ollut hyvä help line heille, kun olen välillä miettinyt, että mitä hemmettiä nyt teen, Sahlberg nauraa.

Jos alussa olikin haasteita, Sahlberg sai nopeasti homman jujusta kiinni, ja viidessä vuodessa Kimito Brewing on valmistanut 90 eri olutta. Volyymit ovat kasvaneet koko ajan.

Tänä vuonna panimo tuotti 50 000 litraa olutta – kahden hengen voimin valmistettuna.

- Olen superylpeä yrityksemme viidestä vuodesta! Toimintamme on kannattavaa, ja teemme tätä yhdessä Stinan kanssa. Kun työskentelemme kahdestaan, se on paras yhdistelmä, Sahlberg sanoo.

Yrittäjäksi pian MS-diagnoosin jälkeen

Sahlberg ei päätynyt yrittäjäksi ihan perinteistä tietä, vaan vasta sen jälkeen, kun oli saanut MS-diagnoosin.

- Kun sain diagnoosin, lakkasin pelkäämästä ja päätin, että teen mitä haluan.

Sahlbergin pelottomuuteen kuuluu myös se, että hän on halunnut puhua avoimesti virheistä ja epäonnistumisista – hän on sitä mieltä, että silloin myös onnistumisista ja saavutuksista puhuminen on paljon uskottavampaa.

Koronavuosi on tuonut paljon haasteita Kimito Brewingille, mutta myös hyviä asioita. Tänä vuonna on tehty erityisen paljon tilaustuotteita.

- Esimerkiksi rakennusalan yritykset ovat innostuneet tilaamaan yrityslahjaksi omaa olutta, ja siinä on mukana sitä henkeä, että yritykset haluavat tukea muita yrittäjiä. Se on mielestäni todella hienoa. Jos koronasta on seurannut jotain hyvää, niin se, että ihmiset auttavat toisiaan.

Heli Nieminen, teksti, Kimito Brewing, kuva