Etsi

Työmarkkinat

Tukilakot vaarantavat jopa joulukukkien saatavuuden – Laivaliikenteen jumittaessa rekat kiertävät Pohjois-Ruotsin kautta

Kukkakauppias sai tiedon tilausrajoituksista ja kuljetusreitin muutoksesta. Edes Postin kilpailja PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck ei osaa iloita tukilakoista, sillä ne haittaavat vientiä ja tuontia.

– Näin kirjojen verkkokauppiaana voin sanoa, että tämän vuoden osalta homma on taputeltu #sanaton, totesi Juoppohullun päiväkirja -kirjasarjastaan tuttu Juha Vuorinen kommentoi Twitterissä sunnuntaina, kun Postin työtekijöiden lakkoon ei vieläkään löydetty ratkaisua.

Verkkokauppaa tekevät yrittäjät ovat joutuneet Postilakon takia ensimmäisenä miettimään, miten toimintaansa muokkaavat. Kun tukilakot nyt laajenevat, ongelmat alkavat tuntua myös useissa muissa kauppiaissa.

Yrittäjät ovat epätietoisia siitä, saavatko he tilaamiaan tuotteita myyntiin tai toimitettua asiakkaille. Miten paketit kulkevat ja jäävätkö ne rajalle jumiin? 

Yrittäjien toimisto sai yhteydenoton savonlinnalaiselta hautauspalvelu- ja kukkakauppayrittäjältä. Päivärannan Ruusu ja Hautauspalvelu Saaren yrittäjä Jari Saari sai viestin kukkakauppatukkurilta Hollannista, että kukkia ei toimiteta Finnlinesien lautoilla vaan rekoilla Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Suomen kautta.

– Nyt en tiedä haemmeko joulukukat omalla pakettiautolla jostain vai miten ne toimitetaan. Kukkia ei voi seisottaa pitkiä aikoja varastossa varsinkaan, jos on pakkasta, Saari kertoo.

Pohjoisen kautta rekoilla kuljetettavat kukat vievät aikaa, mutta tukkuri varoittaa myös rajoituksista. Rekkoja tulee Suomeen vain yksi kahden sijaan, joten ruukkukasveja tai koriste-esineitä ei ole mahdollista tilata. Ylipäätään toimitustila on rajoitettua.

– Kaupan alalle tästä koituu hirveästi ongelmia, Saari toteaa.

Ei täyttä stoppia

Myös kuljetusyhtiö PostNord turvautuu Pohjoisen reittiin. Toimitusjohtaja Johanna Starck toteaa, että kotimaan volyymi hoituu vielä hyvin, joskin viivästykset ovat mahdollisia. Jos lakko laajenee, vienti ja tuonti voivat tuottaa ongelmia. Kustannukset kasvavat kaiken suhteen.

– Totaalista stoppia tavarakuljetuksissa ei ole, mutta pohjoisen kautta ajettaessa, toimitukset hidastuvat päivillä. Tavara kulkee vielä Ruotsin lipun alla liikkuvissa laivoissa, mutta kapasiteetti tulee paikoin vastaan. Jos lakko laajenee koskemaan ahtaajia, satamat menevät kiinni ja sitten tilanne on huono, Starck sanoo.

Julkisuudessa on puhuttu siitä, miten Postin työtekijöiden lakko sataa kilpailevien kuljetus- ja logistiikkayritysten laariin. Starck ei näe asiaa pelkästään niin.

– Ei tässä voi juhlia. Saamme paljon yhteydenottoja ja teemme, minkä pystymme. Yrittäjien kannattaa kysyä, miten tavara saadaan liikkeelle. En halua hurskastella, mutta ei tämä ole kivoin tapa kasvattaa markkinaosuuksia, Starck toteaa.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi