8.4.2020 klo 17:37
Uutinen

Konkurssiuhka kohdistuu yli 1500 kuljetusyritykseen – Nurmijärveläisyrityksessä pidetään ensiksi lomia pois, sitten katse tukihakemukseen

Kuljetusyritysten edunvalvojan tekemän koronabarometrin mukaan lähes viidennes kuljetusyrittäjistä pitää konkurssia todennäköisenä tai varmana. Minna Jokisen kuljetusyrityksessä työt ovat vähentyneet 30 prosenttia.

Kun barometrin tulokset suhteutetaan kuljetusyrityskantaan, konkurssiuhka kohdistuu yli 1 500 toimijaan.

– Tilanne on aivan poikkeuksellinen, sillä vuodesta 1990 alkaen kuljetusalan yritysten konkurssien määrä on ollut enintään 200 vuodessa, kertoo SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Tavaraliikenteen palvelukyky heikkenee, jos ennusteet toteutuvat, tiedottaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. Kaksi kolmesta kuljetusyrityksestä kärsii voimakkaasti koronatilanteesta.

Nurmijärveläisessä kuljetusyrityksessä lähes kolmannes vähemmän töitä

Kuljetus Minna Jokinen Ky:ssä työt ovat vähentyneet koronakriisin vuoksi 30 prosenttia.

– On selvä, että notkahdus tulee. Minulla on sen verta puskuria, etten ole ihan kyykyssä. Tällä hetkellä en ole miettinyt lomautuksia, vaan hoidamme kuljettajien talvilomia pois. Uusi tuntityöntekijä on tullut viime viikolla tuuraamaan, että saamme pidettyä lomia, Minna Jokinen kertoo.

Toukokuun loppupuolella kuljetusyrityksen työt hetkellisesti lisääntyvät koulukirja-ajojen johdosta. Kaikki neljä autoa ovat silloin liikenteessä.

– Suunnittelen suoran tuen hakemista, ja nyt kukkaron nyörit ovat tiukalla joka suuntaan. En näe, että tämä maailmanloppu olisi, enkä ole konkurssia tekemässä.

Jokinen on toiminut 11 vuotta kuljetusyrittäjänä.

– Pienten firmojen akuuttiin kassavajeeseen tarvitaan valtiolta lisää suoraa tukea. Valtio voisi ottaa kontolleen joitain prosentteja yelleistä ja tyelleistä.

SKAL: Nyt on se hetki, kun yritykset tarvitsevat valtion tukea kuljetusten jatkon varmistamiseksi

SKALlin barometriin vastanneista 828 kuljetusyrittäjästä lähes viidennes (18 %) arvioi yrityksensä ajautuvan todennäköisesti tai varmasti konkurssiin koronan seurauksena. Mikäli kyselyssä esitetyt ennusteet toteutuvat, sillä on vakavia seurauksia tavaraliikenteen palvelukyvylle.

– Tämä on pienyrittäjävaltainen toimiala, joka vaatii mittavia kalustoinvestointeja. Kuljetusyritykset ovat tottuneet toimimaan markkinaehtoisesti, ilman tukea yhteiskunnalta. Nyt on kuitenkin se hetki, jolloin yhteiskunnan on tukemalla yrityksiä varmistettava Suomelle elintärkeiden kuljetusten jatkuminen.

Koronan vaikutukset osuivat suoraan noin kolmannekseen kuljetusyrityksistä jo maaliskuussa. Joka kuudes (17 %) vastanneista laittoi kuljetuskalustoa seisontaan, ja yhtä moni (16) käynnisti lomautustoimet.

Noin 40 prosenttia kuljetusyrityksistä arvioi lomauttavansa henkilöstöään todennäköisesti ja varmuudella joutuu lomauttamaan 11 prosenttia huhti-toukokuussa koronan vuoksi. Lomautukset ovat osumassa eniten kuljetusyrityksiin, joissa työskentelee 11−20 kuljettajaa.

SKAL ry:n barometrikyselyyn koronatilanteen vaikutuksista vastasi yhteensä 828 jäsenyritystä. Kysely tehtiin 27.3.–6.4.2020.

Kyselyn yhteydessä SKAL kartoitti jäsenyrittäjien halua tarjota kuljetuspalvelua kaupan ja teollisuuden tarpeisiin koronatilanteessa. Saimme 149 kyllä-vastausta toimijoilta maakunnittain. Näiden yritysten yhteystiedot löytyvät SKALlin sivuilta.

Kuva: Meeri Utti

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi