15.2.2021 klo 14:52
Uutinen

Moni lähti koronavuonna yrittäjäksi ”nyt tai ei koskaan” -asenteella: ”Yrittäjänä minulla on vapaus luoda jotain uutta ja omaa” ­

Uusyrityskeskusten kautta perustettiin vuoden 2020 aikana 10 prosenttia vähemmän yrityksiä kuin vuotta aikaisemmin. Toisaalta heikentynyt työllisyys sai monet toteuttamaan pitkään hautuneita yrittäjyyshaaveita.

Suurin pudotus yritysten perustamisen aktiivisuudessa näkyi heti koronakriisin alettua huhti–kesäkuussa. Tämän jälkeen yrittäjyysinto kasvoi huomattavasti.

Uusyrityskeskusten asiakkaissa oli viime vuoden aikana paljon sellaisia, joiden yrittäjyyshaaveille koronatilanne antoi ratkaisevan sysäyksen. Suurin asiakasryhmä (16%) oli 26–30-vuotiaat. Yleisin taustatilanne (27%) neuvontaan tulevilla oli työsuhde yksityisellä työnantajalla. Toiseksi yleisin tausta (24%) oli työttömyys.

– Yritysneuvojamme olivat ilahtuneita siitä, että neuvontaan tulleet asiakkaat olivat suunnitelmissaan jo aika pitkällä ja lähtivät yrittäjiksi positiivisin mielin. Eri puolilta Suomea kantautui sellaista viestiä, että yrittäjäksi lähdettiin ”nyt tai ei koskaan” -asenteella, kertoo Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Yleisimpiä toimialoja uusissa yrityksissä ovat muun muassa liikkeenjohdon konsultointi, terveyspalvelut, rakentaminen ja ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus. Lähes joka kymmenes (8%) aikoi työllistää muitakin kuin itsensä.

Eevi Lindholm ryhtyi yrittäjäksi hoitovapaalla

Viime vuoden aikana Suomen 30 uusyrityskeskuksen kautta perustettiin yhteensä 6 283 yritystä. Tämä on 10 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna, jolloin yrityksiä perustettiin 7 016. Koronan vaikutukset yritysperustantaan näkyivät erityisesti suurten kaupunkien alueilla.

Yksi yrityksen viime vuonna perustaneista on muodin asiantuntija Eevi Lindholm. Hän ryhtyi toiminimiyrittäjäksi marraskuussa 2020 jäätyään hoitovapaalle palkkatyöstään.

Tällä hetkellä hän tekee yritystoimintaa osa-aikaisesti, mutta tavoitteena on toimia tulevaisuudessa kokopäiväisenä yrittäjänä. Eevi Lindholm Personal Shopping & Styling tarjoaa henkilökohtaista shoppailu- ja stailauspalvelua.

Palvelun markkinoinnin Lindholm käynnistää toden teolla sitten, kun koronatilanne helpottaa ja vaateliikkeissä voi taas huoletta viettää pidempiä aikoja.

– Olin haaveillut yrittäjyydestä muotialalla ja se on kyllä ollut innostavaa. Yrittäjänä minulla on vapaus luoda jotain uutta ja omaa, Eevi Lindholm kertoo.

Siuntiolaisen yrittäjän toimialuetta on pääsääntöisesti Uusimaa, mutta etäkonsultaatiota hän voi tehdä maan laajuisesti.

Eniten pudotusta suurissa kaupungeissa

Uusien yritysten määrät putosivat kappalemääräisesti eniten Helsingissä (-239 kpl / -19%), Pirkanmaalla (-195 kpl / -30%) ja Espoossa (-126 kpl / -22%). Suhteellisesti eniten pudotusta oli Itä-Uudellamaalla (-37%) ja Pietarsaaren seudulla (-31%).

Kasvua oli suhteellisesti eniten Länsi-Uudellamaalla (34%), Vaikka-Suomessa (20%) ja Kotkan-Haminan seudulla (+14%).

Uusia asiakkaita Uusyrityskeskuksissa oli 11 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vuoden 2020 aikana uusia asiakkaita oli henkilökohtaisessa yritysneuvonnassa yhteensä 12 039. Yli puolet neuvonnassa olleista asiakkaista päätyi perustamaan yrityksen.

Henkilökohtaisen neuvonnan tarve yritystä perustettaessa kasvoi koronavuoden aikana. Neuvontatapahtumia oli viime vuoden aikana 26 685. Tämä on 18 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Korona sai Jarno Sutisen palaamaan Prahasta ja ryhtymään yrittäjäksi

Graafinen suunnittelija Jarno Sutinen perusti toiminimen elokuussa 2020. Yrityksen perustamista edelsi muutto opiskelukaupungista Prahasta takaisin Suomeen koronatilanteen vuoksi.

Työnhaku alkoi heti kotiinpaluun jälkeen alkuvuodesta, mutta palkkatyöt olivat pandemiasta johtuen kiven alla. Sutinen oli aiemmin toiminut kevytyrittäjänä ja ehtinyt rekisteröidä toiminimen Tšekissä palkkatyön ohella.

Yrittäjyys oli siis tuttua ja vaikutti olevan nyt ratkaisu työtilanteeseen.

– Tsekkeihin verrattuna yrittäjyys Suomessa on tuntunut tiukalta. Mutta on se myös hyvällä tavalla opettavaista, ja omaa toimintaansa voi kehittää sitä mukaa, kun oppii lisää, Sutinen toteaa.

Hänen yrityksensä Sutidesign on mainonnan monitoimiyritys. Palvelutarjontaan kuuluu muun muassa videomateriaalien tuotantoa, brändäystä, painotuotteiden suunnittelua, somemainontaa ja digianalytiikkaa.

Korona aiheutti aluksi epävarmuutta yritystoimintaan, kun yrityksillä oli säästökuureja. Toisaalta Jarno Sutinen sai aika pian huomata, että asiakkaat siirtyivät tomerammin nettiin ja heräsivät huomaamaan digimainonnan hyödyt.

Lähde: Suomen Uusyrityskeskukset

toimitus(at)yrittajat.fi