19.5.2017 klo 07:50
Uutinen

Ei huono (paskaaks tässä) – porilainen sisäpiirivitsi ei kanna enää

Omia pensselinjälkiään tulevaan Pori-kuvaan luonnostelevat Markkinointitoimisto Staartin toimitusjohtaja Juha Laitinen ja Porin Yrittäjien puheenjohtaja Jari Taimi. Taustalla ovat tuoreet kokemukset Staartin tiloissa toimineesta Poris pop up -mainostoimistosta. Esillä oli neljä tyylisuuntaa kaupungin uudeksi identiteetiksi, ja kantansa kävi kertomassa paikan päällä yli 350 porilaista. Lisäksi toimistossa pidettiin monta paneelikeskustelua eri ryhmille. Vinkkejä antoi myös Porin Yrittäjät.

– Rakensimme Pori-tarinoiden perusteella tyylisuuntia keskustelun pohjaksi. Brändin rakennustyön aluksi halusimme kuulla mielipiteitä ja kerätä dataa tulevaisuuden varalle, Laitinen taustoittaa.

Laitinen ja Taimi toivovat kaupungin toimintatapaan avoimuutta ja aitoa kiinnostusta. Tavoitteena on koota yhtenäinen Pori. Kumpikin on kyllästynyt negatiivisuuteen ja sisäänpäin lämpiävyyteen.

– Paskaaks tässä -mentaliteetti on kulunut sisäpiirin vitsi. En usko, että negatiivisuutta kannattaa sovittaa ainakaan brändin ydinviestiin, Laitinen uskoo. Taimi on samoilla linjoilla.

– Porilaisten ainutlaatuinen luonteenlaatu, jäyhyys, kääntyy liian helposti koppavuudeksi, jopa aggressiivisuudeksi. En näe siinä kaupungin vetovoimatekijää tai vahvuutta.

Sen sijaan Laitinen haluaa viestiä luovasta tekemisen meiningistä. Taimi nostaa keskiöön myös sinnikkyyden.

– Mennään vaikka läpi harmaan kiven -ajatusmalli sopii meihin. Ei omaleimaisessa rouheudessa mitään vikaa ole.

Miehet tuntevat heimolaisensa.

– Pori on ääripäiden kaupunki, keskitien kulkijoita on vähemmän.

Taimi näkisi mieluusti ainaisen kateuden kaikkoavan ja yritysten yhteistyön lisääntyvän.

– Moni kollega on jo huomannut, että naapurissa oleva kilpailija ei olekaan huono asia, vaan synerginen, asiakaskuntaa sisään vetävä tekijä.

Yhteistyö ja oma-aloitteisuus kantavat hedelmää.

– Miksi kiukutella ja taivastella sitä, ettei kävelykadun roskista ole tyhjennetty. Sen voi tehdä kaikessa hiljaisuudessa itse, saada hyvän mielen ja taas kaupunki on astetta kauniimpi, pohdiskelee Taimi.

Laitinen aloittaisi brändin rakennustyön sirpaleisen markkinoinnin yhtenäistämisestä.

– Kaupungin kärkikohteiden markkinointi-ilmeet poikkeavat toisistaan merkittävästi.

Ydinviestin ja sitä kautta myös ilmeen pitäisi olla kautta linjan yhtenäinen ja tunnistettava.

Porin Yrittäjien puheenjohtaja Jari Taimi ja Staartin toimitusjohtaja Juha Laitinen

Erottuminen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on lupausten lunastus.

– Porin elinkeinotoimessa eletään poterovaihetta. Organisaatiouudistuksesta ei oikein vielä osaa sanoa mitään, strategiat ja toimijat muuttuvat. Tärkeintä olisi, että yrittäjät tai tänne muuttoa suunnittelevat saisivat vastauksia tärkeisiin kysymyksiinsä heti, Taimi kiteyttää.

– Päätöksenteon nopeus on monelle yritykselleen sijoituspaikkaa etsivälle tärkeä kriteeri. Porillakin on 24 tunnin lupaus. Eli yhteydenottoihin pitäisi vastata vuorokaudessa. Mitenhän mahtaa toteutua, Taimi jatkaa.

Brändin rakentamisessa tarvitaan laaja-alaisuutta. Innovaatioita syntyy, kun uusi ja vanha kohtaavat luovalla tavalla. Laitinen muistuttaa, että Porin seudulla on paljon hyvää, johon nojata.

– Porin ja Huittisten väliseltä alueelta lähtee edelleen kuusi prosenttia Suomen viennistä. Meillä on satama, vahvaa puutavara- ja teollisuustoimintaa, kova automaatio- ja robotiikkaklusteri… Tämä on vahva kivijalka, jonka ympärille voidaan synnyttää uutta ja tuoretta liiketoimintaa, esimerkiksi digitalisaatiota hyödyntäen, Laitinen miettii.

Taimi nostaa vahvuuksiksi lisäksi yritysten ja oppilaitosten toimivan yhteistyön.

– Meillä alkaa ensimmäisenä Suomessa yrittäjätradenomikoulutus.

Laitinen ja Taimi liputtavat rohkeuden ja out of box -ajattelun nimeen. Kovan liike-elämän rinnalle he nostavat vahvuudeksi myös pehmeämmät arvot, kuten alueen korkeatasoiset kulttuuritoimijat ja intohimoja herättävät urheiluseurat.

​Teksti: Maiju Junko