YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kasvu ja kehitys
Yrityksen kasvu perustuu aina omistajien kasvuhalulle sekä hyvälle liikeidealle ja vahvalle osaamiselle. Kasvuhakuiselle yritykselle löytyy monenlaista tukea ja neuvoja.
Tältä sivulta löydät tietoa seuraavista aiheista:
- Yrityksen kasvattaminen
- Tuote- ja palvelukehitys
- Osaamisen kehittäminen
- Liiketoiminnan digitalisointi
Yrityksen kasvattaminen
Yrityksen kasvuun tarvitaan lähes aina lisärahoitusta – lainaa, tukea tai uutta pääomaa – ja sen saaminen edellyttää, että yrityksen liiketoiminta on vahvalla pohjalla. Rahoituksen lisäksi kasvuun tarvitaan aitoa halua ja paloa sekä tietenkin osaamista. Kasvun eteen on tehtävä paljon työtä, joten niin yrittäjän kuin koko työyhteisön on sitouduttava siihen ja oltava valmis oppimaan uutta.
Millä tavoin yritys voi kasvaa?
Yritys voi hakea kasvua monilla eri tavoilla. Jos olet tunnistanut yrityksesi kasvutarpeet, mieti seuraavia vaihtoehtoja. Kasvua tuovat esimerkiksi:
- Laajeneminen Suomessa tai ulkomailla
- Kilpailijan ostaminen
- Tuotekehitys ja innovointi
- Osaamisen kehittäminen
Miten määritellään kasvuyritys?
Kasvuyritys on OECD:n ja EU:n määritelmän mukaan yritys, jonka lähtötyöllisyys on vähintään 10 henkeä, ja seuraavana kolmena vuonna työllisyyden keskimääräinen vuosikasvu ylittää 20 prosenttia.
Tilastokeskuksen määritelmän mukaan yleisenä kriteerinä kasvuyrittäjyydelle käytetään juuri henkilöstön kasvua, mutta yritystoiminnan kasvua voidaan
mitata myös liikevaihdolla.
Startupilla taas tarkoitetaan yleensä nuorta, enintään muutaman vuoden ikäistä, innovatiivisiin ideoihin perustuvaa yritystä. Se kehittää vasta ensimmäistä tuotettaan eikä tuota vielä välttämättä voittoa. Myös startup tavoittelee yleensä nopeaa kasvua. Startup siis on monesti kasvuyritys, mutta kasvuyritys ei välttämättä ole startup. Onkin hyvä huomata, että kasvua voivat tavoitella kaikki yritykset iästä ja alasta riippumatta, oli startup tai ei.
Laajeneminen Suomessa tai ulkomailla
Yritys voi kasvaa laajentamalla omaa toimintaansa joko Suomessa tai ulkomailla. Kun suunnittelet yrityksesi laajentumista muualle, tarvitset usein sekä lisärahoitusta että monenlaisia neuvoja.
Lainarahoitusta voi hakea pankeista. Myös valtion omistama Finnvera tarjoaa yrityksille lainarahoitusta toiminnan laajenemiseen ja kasvuun. Kannattaa myös hyödyntää erilaiset tukimuodot. Esimerkiksi ELY-keskukset tukevat pk-yritysten kasvua ja Business Finlandilla on laaja kirjo erilaisia tukia kansainvälisille markkinoille tähtääville yrityksille.
Toisen yrityksen ostaminen, omistajanvaihdos
Omistajanvaihdokset ovat tärkeä kasvun väline. Yritys voi kasvaa ostamalla toisen yrityksen olemassa olevaa liiketoimintaa. Yrityskaupoilla voi laajentaa omaa markkinaosuutta tai ottaa haltuun uusia liiketoiminta-alueita. Omistajanvaihdoksia ovat myös sukupolvenvaihdokset ja yrityksen muut omistusjärjestelyt.
Tuotekehitys ja innovointi
Kasvua voidaan saada aikaan kehittämällä ja tuomalla uusia tuotteita ja palveluita markkinoille. Huomaathan, että kasvuhakuinen yritys voi hakea avustus- tai lainamuotoista tukea tuotekehitykseen ja innovointiin esimerkiksi Business Finlandista. Lisäksi kannattaa muistaa, että yritysten ja tutkimusorganisaatioiden innovaatioverkostot voivat tarjota mahdollisuuksia kehittää yrityksen toimintaa.
Osaamisen kehittäminen
Kasvua ei synny ilman jatkuvaa oppimista; se on menestymisen elinehto. Osaaminen on yrityksesi tärkeimpiä voimavaroja. On tärkeää huolehtia siitä, että sekä oma osaamisesi että työntekijöidesi osaaminen ovat ajan tasalla. Muista erityisesti oppisopimuskoulutus. Yrittäjälle oppisopimuskoulutus on hyvä tapa rekrytoida ja kouluttaa henkilöstöä täysin uusiin tehtäviin. Myös yrittäjä itse voi opiskella oppisopimuksella omassa yrityksessään.
Olemme laatineet avuksesi kaksi opasta, joissa kerromme, mitä voit tehdä varmistaaksesi oman kehityksesi ja miten sinä voit tukea työntekijöidesi osaamisen kehittämistä. Kasvuun saatetaan tietysti tarvita myös uusia työntekijöitä – tai se mahdollistaa heidän palkkaamisensa.
Tuote ja palvelukehitys
Keksinnöstä tuotteeksi – näillä askelilla kohti kaupallistettua innovaatiota
Tuotteiden ja palvelujen kehittäminen on menestyvän yritystoiminnan kulmakiviä. Idean tai keksinnön matka markkinoille kulkee monien vaiheiden kautta: ennen varsinaista tuotantoa ja markkinointia on tehty suunnittelua ja koetuotantoa, kehitetty ja arvioitu. Tästä pääset alkuun omien kehityssuunnitelmiesi kanssa.
Hyvän tuotteen tai palvelun tunnusmerkkejä
Aluksi on hyvä tunnistaa innovatiivisen tuotteen tai palvelun tunnusmerkit. Niitä ovat muun muassa:
- Tuote on markkinavetoinen ja sille on kysyntää
- Tuote vastaa asiakkaiden tarpeisiin paremmin ja huokeammin kuin markkinoilla olevat muut ratkaisut
- Tuote vastaa aiemmin ratkaisemattomaan ongelmaan ja synnyttää näin uutta markkinaa
- Tuote on keksinnöllinen, uusi ja patentoitavissa
- Tuotteella on merkitystä nykyiselle tai uudelle yritykselle
- Tuote on toimiva, valmistettavissa oleva ja kilpailukykyinen
- Tuote on mahdollista saada nopeasti markkinoille
- Oma halu sitoutua tuotteeseen ja sen kehittämiseen
- Rahoittajat ovat siitä kiinnostuneita
- Tuote täyttää alan normit ja viranomaismääräykset.
Arviointivaiheessa selvitetään uuden tuotteen mahdollisuuksia edellä esitettyjen kriteerien perusteella. Samalla selvitetään tulevan liiketoiminnan mahdollisuudet.
Kaupallistaminen on avainasemassa koko prosessin ajan. Näköpiirissä on oltava markkinat tuotteelle – ja tavoite on, että se käy kaupaksi.
Kun uusi idea on kehitetty tietylle tasolle, voidaan laatia varsinainen liiketoimintasuunnitelma.
Lue lisää liiketoimintasuunnitelmasta
Tuotekehitysvaiheessa idea kehitetään tuotteeksi. Tässä vaiheessa tehdään monenlaisia teknisiä, tuotannollisia ja kaupallisia suunnitelmia ja selvityksiä.
Ideasta tai keksinnöstä tehdään prototyyppejä, joita kokeillaan ja testataan, kunnes täysin uusi tuote tai paranneltu versio vanhasta on valmis ja varsinainen tuotanto voi alkaa.
Tuotekehityksen on oltava tavoitteellista, tehokasta ja perusteellista, jotta taataan ettei tuotteeseen jää teknisiä vikoja tai puutteita. Teollinen muotoilu ja design ovat myös tärkeä osa tuotteen suunnittelua.
On tärkeää, että uuden tuotteen valmistaja on kyseisen alan asiantuntija. Vastuuhenkilön on oltava kokenut. Verkottumisesta voi olla tässäkin hyötyä.
Tuotekehityksen lomassa kannattaa harkita myös innovaation aineettomien oikeuksien suojaamista. Suojaa jäljittelijöitä vastaan antavat muun muassa patentti, hyödyllisyysmalli, tavaramerkki, mallioikeus ja tekijänoikeus. Kannattaa muistaa, että esimerkiksi patenttia ei saa, jos keksintö on jo julkistettu.
Lue lisää immateriaalioikeuksista
Jos keksintö on tehty yrityksessäsi, tuotteistamisen vaihtoehtoja ovat:
- Yrityksesi tuotteistaa, valmistaa ja markkinoi itse
- Teetätät tuotteen alihankintana, mutta yrityksesi vastaa markkinoinnista
- Myyt tuotteen tai tuoteidean toiselle yritykselle
- Teet lisenssisopimuksen, jolla yrityksesi luovuttaa keksintöön tietyn käyttöoikeuden korvausta vastaan. Omistusoikeudet keksintöön säilyvät yritykselläsi.
Jos keksinnön on tehnyt yksityishenkilö, tutkija tai työryhmä, joka ei toimi alan yrityksessä, vaihtoehtoina ovat:
- Tuotteen lisenssi myydään valmistusta ja markkinointia varten alan yritykselle
- Perustetaan uusi yritys
- Solmitaan yhteistyösopimus kumppanin kanssa keksinnön tuotteistamiseksi.
Voit olla yhteydessä omalla alallasi toimiviin yrityksiin, sillä useat tekevät tuotekehitystä tilauksesta. Heidän kanssaan voit solmia tuotekehityssopimuksen. Konsulttitoimistoilta voit saada apua suunnitteluun, laskelmiin sekä talous- ja markkinaselvitysten tekemiseen.
Teknisiä prototyyppejä, tuotteen kehittämistä ja testausta voit teettää ammattikorkeakouluissa, yliopistoissa tai VTT:ssa. Palveluja tarjoavat myös muun muassa Keksintösäätiö, Helsingin Keksijät HEKE ry:n protopaja ja muut protopajat.
Tuotekehitysvaiheessa kannattaa kiinnittää huomiota luottamuksellisuuteen ja salassapitosopimuksiin. Tarjoukset on pyydettävä kirjallisina, samoin toimeksiantosopimukset ja aikataulut on syytä sopia kirjallisesti.
Lue lisää salassapitosopimukset
Tuotekehitys edellyttää lähes aina ulkopuolista rahoitusta, kuten pankkilainaa. Myös valtion omistama Finnvera tarjoaa yrityksille lainarahoitusta toiminnan laajenemiseen ja kasvuun.
Kannattaa hyödyntää erilaiset tukimuodot. Esimerkiksi ELY-keskukset myöntävät pk-yrityksille tukia keksinnön kaupallistamiseen. Valtion omistamalta Business Finlandilta on myös mahdollista saada tukea tutkimuksiin ja innovaatioihin.
Lisätietoja yrityksen rahoituksesta
Lisätietoa tukimuodoista
Salassapitosopimuspohja
Salassapitosopimuksella suojataan liike- ja ammattisalaisuuksia sekä muuta yrityksen luottamuksellista tietoa. Sopimuksessa kannattaa määritellä tarkasti sen tarkoitus ja luottamuksellinen tieto.
Standardit raamittavat yhteensopivien tuotteiden kehitystä
Tuotekehityksessä kannattaa muistaa myös erilaiset standardit. Ne yhdenmukaistavat tuotteiden teknisiä ominaisuuksia. Tämä vaikuttaa myönteisesti suurtuotannosta saataviin etuihin, markkinoillepääsyyn ja kustannusten vähenemisen esimerkiksi varastoinnissa ja kuljetuksissa.
Standardisointi varmistaa, että tuotteet ja järjestelmät sopivat toisiinsa ja pystyvät toimiaan yhdessä. Esimerkiksi kansainvälisellä ISO-standardilla on sovittu, että kaikkialla maailmassa luottokortit, puhelinkortit ja “älykortit” ovat samankokoisia.
Standardien ansiosta tuotteet, menetelmät ja palvelut ovat keskenään vaihdettavia. Tämä seikka helpottaa eri valmistajien tuotteiden vertailua ja edistää tuotteiden teknistä kehitystä.
Suomessa standardisointia ohjaa ja koordinoi Suomen Standardisoimisliitto SFS ry yhteistyössä eri alojen asiantuntijayhteisöjen, niin kutsuttujen toimialayhteisöjen voimin. Ne huolehtivat oman toimialansa standardisoinnista ja teknisten komiteoiden työskentelystä.
Tiettyjen toimialojen standardien sisältöön ja käyttöön liittyvistä asioista saa parhaiten lisätietoja kääntymällä kyseisen toimialan standardisoinnista vastaavan toimialayhteisön puoleen.
Standardisointiyön tulokset julkaistaan asiakirjoina, joita kuka tahansa voi hankkia ja käyttää. Standardien käyttö ja hyödyntäminen on maksutonta. Standardien hankinta on maksullista – näin rahoitetaan huomattava osa kansallisten standardisointielinten työstä. Standardien hankkimisessa apua ja lisätietoja saa SFS:n verkkosivuilta.
Osaamisen kehittäminen
Osaaminen on yrityksesi tärkein voimavara. Siksi kannattaa huolehtia, että niin oma kuin työntekijöidesi osaaminen on ajan tasalla. Täältä löydät vinkkejä ja koulutuksia.
Sinulla ja mahdollisilla työntekijöilläsi on varmasti monia eri taitoja sekä koulutusta ja kokemusta työstä, mutta maailma muuttuu huimaa vauhtia. Oman alan koulutuksen lisäksi saattaa olla tarve täydentää oppia esimerkiksi uudesta teknologiasta, johtamisesta tai markkinoinnista. Elinikäisestä oppimisesta ei puhuta turhaan; se on menestymisen elinehto.
Olemme laatineet avuksesi kaksi opasta, joissa kerromme, mitä voit tehdä varmistaaksesi yrityksesi osaamisen kehityksen. Ensimmäinen opas neuvoo yrittäjän oman osaamisen kehittämisessä, toinen taas työntekijöiden.
Oppaissa kerromme:
- Kolmen askeleen ohjeet opiskelun aloittamiseen.
- Mitä oppimis- ja koulutuspalveluita yrittäjille ja työntekijöille on tarjolla.
- Mistä voit hakea rahallista tukea opintoihin, jos joudut koulutuksen takia vähentämään yritystoimintaasi tai keskeyttämään sen kokonaan.
Asiantuntijamme kynästä
Koulutuksemme yrittäjille – tule mukaan!
Osaamista voi ja kannattaa päivittää myös yksittäisillä, maltillisesti aikaa vievillä koulutuksilla. Järjestämme säännöllisesti erilaisia koulutuksia, jotka käsittelevät jokaiselle yrittäjälle tärkeitä liiketoiminnan ydinalueita. Näitä ovat muun muassa:
- Myynti, markkinointi ja sosiaalinen media
- Yrityksen ja yrittäjän verotus
- Tuloslaskelma, tase, hinnoittelu ja kannattavuus
- Esihenkilötaidot
- Yrityslainsäädäntö.
Tutustu laajaan koulutustarjontaamme ja tule mukaan oppimaan huippukouluttajien avustuksella!
Maksuton
Maksuton
Maksuton jäsenille
Tutustu laajaan koulutustarjontaamme ja tule mukaan oppimaan huippukouluttajien avustuksella!
Maksuton
Maksuton
Maksuton jäsenille
Liiketoiminnan digitalisointi
Onko yrityksesi valmis digiharppaukseen? Digitalisaatio ei ole yksinomaan startupien ja kasvuyrittäjien pelikenttää. Se on nykypäivää jokaiselle yritykselle ja yrittäjälle taustasta riippumatta.
Uusi teknologia, oli kyse sitten älylaitteista, ohjelmistoista tai tietoverkoista, muuttaa kuluttajien käyttäytymistä ja avaa yrityksille arvokkaita mahdollisuuksia hankkia ja palvella asiakkaita sekä parantaa kannattavuuttaan. Digitalisaatio luo myös kokonaan uusia kulttuurin ja yrittäjyyden haaroja.